مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۸۲-۹۱

عنوان فارسی نظرات دانشجویان پزشکی دانشکده پزشکی اراک در مورد امتحانات جامع علوم پایه و پیش‌کارورزی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: نظرات گوناگونی در مورد آثار امتحانات جامع پیش‌کارورزی و علوم پایه بر آموزش و کیفیت زندگی دانشجویان مطرح گردیده است. این مطالعه با هدف بررسی نظرات دانشجویان پزشکی درمورد توانایی ارزیابی و فواید و معایب این امتحانات انجام شد. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، 91 دانشجو به صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه خودساخته بود که پس از طراحی نمودار درختی، امتیازگذاری و تهیه بانک سؤال، مطالعه مقدماتی انجام یافت و بر اساس بررسی روایی صوری و محتوایی سؤالات، سؤالات نهایی انتخاب گردید. داده‌ها بانرم‌افزار SPSS تحلیل گردید. نتایج: نوزده دانشجوی فیزیوپاتولوژی، 44 کارآموز و 28 کارورز در این مطالعه شرکت کردند. دانشجویان، امتحان پیش‌کارورزی را برای سنجش اطلاعات دانشجو ضروری دانستند ولی در مورد علوم پایه چنین نبود. هر دو گروه معتقد بودند آزمون‌ها قادر به ارزیابی نتیجه سعی و کوشش چندین ساله و مهارت و نگرش دانشجو نیستند و فراگیری معلومات برای این آزمون‌ها در حل سؤالات بالینی در برخورد با بیمار بی‌تأثیر است، این امتحانات با ایجاد استرس زیاد، سبب مختل شدن زندگی دانشجو می‌شود، و نتایج امتحانات موقتی است و اثر کاربردی ندارد. نتیجه‌گیری: اکثر دانشجویان امتحانات جامع را روش مناسبی برای سنجش مهارت‌های عملی نمی‌دانند وعدم قبولی در امتحان، برابر با شش ماه وقفه در دوران تحصیل آنان خواهد بود. شاید بهتر باشد امتحانات با شیوه OSCE و با فواصل کمتر، جانشین این دو امتحان جامع شوند و به امتحانات انتهای هر بخش در ارزشیابی دانشجو، بهای بیشتری داده شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظرات، دانشجوی پزشکی، امتحانات جامع، علوم پایه، پیش‌کارورزی

عنوان انگلیسی Medical Students' Viewpoints toward Basic Sciences and Preinternship Comprehensive Exams in Arak University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Different viewpoints have been presented concerning the impressions left by preinternship and basic sciences exams on students' education and quality of life. This study was performed in order to investigate medical students' viewpoints toward evaluation aptitude as well as advantages and disadvantages of these exams. Methods: Ninety one students based on census method were studied in this descriptive cross-sectional study Data gathering instrument was a researcher-made questionnaire. Following designing a tree diagram, scoring, and developing a question bank, the pilot study was performed. Then, based on the face and content validity, final questions were selected. Data was analyzed by SPSS software. Results: Nineteen physiopathology students, 44 clerks, and 28 interns participated in this study. Students considered preinternship examination as necessary for evaluation of students' knowledge, but the same was not true about basic sciences examination. Both groups believed that examinations were not capable of assessing the students' endeavors during several years as well as their skills and attitude. Also, memorizing information for passing these exams would not prove helpful in dealing with patients. These exams exerting too much stress on students affect their life while the achieved results are provisional having no applicability. Conclusion: Most students do not believe in comprehensive exams as an appropriate method for assessing practical competencies while failing these examinations leads to a 6 month delay in their education. It is suggested to assess students using OSCE method in short intervals rather than these two comprehensive exams. It is also recommended to put more emphasis on final examinations of each ward.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله خدیجه نصری | khadije nasri
khadije nasri, assistant professor, department of obstetrics and gynecology, school of medicine, arak university of medical sciences, taleghani hospital, imam st, arak, iran
دکتر خدیجه نصری استادیار ، گروه بیماری های زنان و مامایی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، بیمارستان طالقانی، خیابان امام، اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

منیژه کهبازی | manije kahbazi
manije kahbazi, assistant professor, department of pediatrics, school of medicine, arak university of medical sciences, arak, iran
دکتر منیژه کهبازی استادیار گروه اطفال دانشگاه علوم پزشکی اراک.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)

شکوفه نصری | shekoofeh nasri
shekoofeh nasri, ms, in nursing management, amirkabir hospital, arak university of medical sciences, arak, iran.
شکوفه نصری، کارشناس ارشد مدیریت پرستاری بیمارستان امیرکبیر، دانشگاه علوم پزشکی اراک
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-725-11&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده شیوه های آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات