این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۱، شماره ۱، صفحات ۱۸۷-۲۰۰

عنوان فارسی شناسایی مدل نیروی تایر بر پایه داده های دستگاه آزمایش مقیاس شده جدید به‌منظور طراحی کنترل کننده‌ی غیر خطی لغزش طولی
چکیده فارسی مقاله در این مقاله به شناسایی مدل‌های مناسبی از نیروهای اصطکاک طولی تایر به صورت آزمایشگاهی پرداخته می‌شود. بدین منظور از یک وسیله آزمایشگاهی در مقیاس کوچک ساخته شده که در آن یک چرخ کوچک با یک دیسک دوار سنگین درگیر است و نیروهای اصطکاکی بین چرخ و دیسک برحسب لغزش اندازه‌گیری می‌شوند. در شناسایی مدلها، از سرعت زاویه‌ای، لغزش و نیروی عمودی به عنوان ورودی و از نیروهای طولی که توسط سنسورها اندازه‌گیری می‌شوند به عنوان خروجی استفاده می‌شود. داده‌های تجربی مورد نیاز برای شناسایی به وسیله سنسورهای نیرو و جابجایی زاویه‌ای جمع‌آوری شده و پارامترهای مربوط به مدل نیروها با روش حداقل مربعات غیرخطی محاسبه می‌شوند. مدل‌های شناسایی شده با داده‌های آزمایشگاهی دیگری که در شناسایی استفاده نشده اند، ارزیابی می‌شوند. نتایج نشان می‌دهد که مدل‌های شناسایی شده ، خروجی دستگاه را بخوبی ردیابی می‌کند که در این میان، به ترتیب مدل‌های مبتنی بر مدل‌های داگوف، فیالا و شبه‌خطی کمترین میزان خطا را داراند. به عنوان یک نتیجهی کاربردی، دینامیک غیرخطی دستگاه که شامل مدل نیروی شناسائی شده، مشخصات ابعادی و گشتاورهای ترمزی در مکانیزم واقعی است، شبیه‌سازی شده و در ادامه عملکرد سیستم ترمز ضدقفل با طراحی یک کنترل کننده‌ی غیرخطی مبتنی بر مدل مذکور بررسی می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Identification of Tire Force Model Using Experimental Data of a New Scaled Test Rig for Design of Nonlinear Slip Controller
چکیده انگلیسی مقاله In this paper, appropriate models for tire friction force are identified using experimental data. To this aim, a scaled test rig is used. In this setup, a scaled tire is forced to contact with a heavy disk and the friction force between the tire and disk is measured in terms of the slip during braking. For identification of the models, tire rotational speed, tire slip and tire normal force are used as the inputs and the tire longitudinal force is considered as the output. The experimental data required for identification are gathered by force and rotational displacement sensors. By using the measured data, the parameters of tire friction force models are calculated using nonlinear least square method. The identified models are evaluated by some data not used for identification. The result shows that the identified models follow the system outputs with acceptable errors. Between the identified models, the Dugoff model has the better accuracy compared with the Fiala and semi-linear models. As an application, a nonlinear dynamic model of the setup including the identified friction force model is employed to design a nonlinear controller for anti-lock braking system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهدی میرزائی |
عضو هیات علمی

سجاد آقاسی زاده شعرباف |
آزمایشگاه مکاترونیک و ارتعاشات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی سهند ، تبریز


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_1999_07202020876ce4c3dea3924e49b27575.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1252/article-1252-1758373.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات