|
دانش حقوق عمومی، جلد ۵، شماره ۱۳، صفحات ۱-۲۲
|
|
|
عنوان فارسی |
رویهی شورای نگهبان درخصوص اصول و ضوابط حاکم بر ابتکار قانون |
|
چکیده فارسی مقاله |
تبیین و بررسی اصول و ضوابط مستنبط از رویهی شورای نگهبان در زمینهی ابتکار قانون، علاوهبر ثمرات نظری، میتواند قانونگذار عادی را با رویکرد این شورا در زمینهی موضوع ابتکار قانون آشنا کند و از طرفی زمینهی اصلاح رویههای شورای نگهبان را فراهم سازد. ازاینرو، در این مقاله تلاش شد تا این ضوابط در قالب پژوهشی توصیفی-تحلیلی، تبیین و ارزیابی شود. با بررسی رویهی شورای نگهبان مشخص شد که اصول و ضوابط حاکم بر ابتکار قانون به چهار دسته قابل تقسیماند: اولاً) طرق ابتکار قانون منحصر به موارد مصرح در قانون اساسی است؛ ثانیاً) به موجب رویهی اخیر شورا، ابتکار قانون بهدرستی یک حق و امتیاز قانونی دانسته شده و از این نظر جنبهی اختیاری دارد؛ هرچند شورا در خصوص لوایح قضایی بر این امر نظارت خوبی نداشته است؛ ثالثاً) رعایت آن دسته از تشریفات قانونی که از قانون اساسی قابل استنباطاند، در فرایند ابتکار قانون لازم است و توسط شورای نگهبان مورد نظارت قرار میگیرد؛ اما شورا در مقام نظارت بر طی تشریفات قانونی مقرر در آییننامهی داخلی مجلس تاکنون نقش فعالی نداشته است؛ رابعاً) ابتکار قانون در حوزههای خاص، تخصصی است و علاوهبر اینکه تنها مرجع مشخصشده میتواند این ابتکار را انجام دهد، حدود ابتکار در این موارد مقید به حوزهی صلاحیت است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Procedure of the Guardian Council Regarding the Principles and Criteria Ruling on Legislative Initiative |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Explaining and Examining the principles and criteria inferred from the procedure of the Guardian Council regarding the legislative initiative, in addition to theoretical results, can make the legislator familiar with the Council's approach in the matter of legislative initiative and on the other hand, it can provide for reform in the Guardian Council’s procedure. Therefore, this paper seeks to explain and evaluate these criteria with a descriptive-analytic approach. The study of the Guardian Council’s procedure implies on four categories regarding these principles and criteria: first, ways of legislative initiative are limited to the cases stipulated in the Constitution; Second, according to the recent procedure of the Council, the legislative initiative is correctly considered as a legal privilege and due to this reason is optional, although the Council hasn’t supervised the judicial bills as well; Third, due process of legislative initiative inferred from the Constitution is necessary and should be supervised by the Guardian Council. However the Guardian Council as the supervisory authority of these legal formalities set forth in the code of procedure of the Assembly hasn’t the yet played an active role; Fourth, legislative initiative in specific areas is a professional matter; so, beside this fact that only the determined authority can make this initiative, the scope of this initiative is constrained to the area of jurisdiction. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
عباسعلی کدخدایی |
محمدامین ابریشمی راد | mohammad amin
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mag.shora-rc.ir/browse.php?a_code=A--209-36&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
حقوق اساسی |
نوع مقاله منتشر شده |
حقوق ایران |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|