مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۰، شماره ۵، صفحات ۵۷۸-۵۸۵

عنوان فارسی طراحی، اجرا و ارزشیابی، ابزاری جهت تقویت مهارت‌های ارتباطی پزشک و بیمار در دانشجویان پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: چگونگی ارتباط و تعامل با بیمار نقش مؤثری در رضایت‌مندی بیمار، نتایج درمان، اثرات روانشناختی، هزینه‌های پزشکی، کفایت بالینی پزشکان و حتی شکایت از پزشکان دارد. این مهارت‌ها قابل یادگیری هستند. مطابق مطالعات، پزشکان آموزش کافی در خصوص مهارت‌های عمومی ارتباطی دریافت نمی‌کنند. هدف این طرح تهیه ابزاری جهت تقویت مهارت‌های ارتباطی دانشجویان پزشکی به شیوه‌ای ساده و قابل اجرا می‌باشد. روش‌ها: این مطالعه مداخله‌ای نیمه تجربی در سال 1388 بر روی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مقطع اینترنی انجام شد. دانشجویان مذکور به صورت تصادفی در دو گروه مداخله و شاهد قرار گرفتند. حجم نمونه در هر گروه 75 نفر بود. ابزاری که برای راهنمایی پزشکان جهت برقراری ارتباط با بیمار تهیه شده بود به گروه مداخله داده شده و گروه شاهد، ابزاری دریافت نکردند. پس از دو ماه، دانشجویان دو گروه از نظر نحوه ارتباط با بیمار مورد ارزشیابی قرار گرفته و نتایج دو گروه با هم مقایسه شد. نهایتاً تحلیل داده‌ها با نرم‌افزار SPSS انجام شد. نتایج: میانگین امتیاز ارزشیابی در کل دانشجویان تحت مطالعه 2/7±36/29 بود. میانگین امتیاز ارزشیابی در دو گروه مداخله و شاهد به ‌ترتیب 7±53/32 و 91/5±19/26 بود که اختلاف میانگین دو گروه 35/6 امتیاز بود. تفاوت بین دو گروه مداخله و شاهد معنادار بود (001/0>p). نتیجه‌گیری‌: نتایج نشان داد استفاده از ابزارهای آموزشی در نحوه برقراری ارتباط با بیمار مؤثراست و آموزش در زمینه برقراری ارتباط مؤثر با بیمار به دانشجویان بایستی در متون آموزشی پزشکان لحاظ گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارتباط پزشک و بیمار، اینترن

عنوان انگلیسی Design, implementation and evaluation a tool to strengthen physician- patient communication skills of medical students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: How to communicate and interact with the patient play an effective role in patient satisfaction, treatment outcome, psychological effects, medical costs, clinical competence of physician, and even patient’s complaining. these skills can be learned. Studies showed that physician did not receive enough training regarding general communication skills. this study aimed to provide a tool to strengthen communication skills of medical students in an effective and simple manner. Methods: This quasi-experimental intervention study was performed on medical students of Isfahan University of Medical Sciences in Internship period in 1388. Participants were randomized to the intervention and control groups (75 student in each group). intervention group received the tool were developed for guiding physicians to communicate with patient. After two months, physician- patient communication in two groups was assessed and compared. Finally, data analysis was performed with spss software. Results: The overall mean was 29/36±7/2. mean score in both intervention and control groups were 32/5±7 and 26/19±5/91 respectively. the mean difference between two groups was 6/35. Difference between intervention and control groups was significant (p< 0/001). Conclusions: The results showed the use of educational tools are effective on communication with patients. Education about effective communication with patients should be considered in educational material for medical students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله doctor and patient relationship, Internship

نویسندگان مقاله احمدرضا زمانی | ahmadreza zamani
assistant professor, department of medical sciences, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran.
دکتر احمدرضا زمانی ،متخصص پزشکی اجتماعی، دانشیار گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی.دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

آرمین دخت شاه ثنایی | armindokht shahsanai
department of medical sciences, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran
دکتر آرمین دخت شاه ثنایی، متخصص پزشکی اجتماعی. گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

مایده محسنی | maedeh mohseni
resident, department of medical sciences, hamedan university of medical sciences, hamedan, iran.
دکتر مائده محسنی، دستیار ارولوژی دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران.
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی همدان (Hamadan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1088-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موارد
نوع مقاله منتشر شده سایر موارد
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات