|
دانش حسابداری، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۷-۳۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثرات رقابت در بازار محصول بر هزینۀ تأمین مالی |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این مقاله بررسی رابطۀ بین رقابت در بازار محصول و هزینۀ تأمین مالی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. در این راستا علاوه بر تأثیر اندازۀ شرکت، اهرم مالی شرکتها نیز کنترل شده است. همچنین از شاخصهای هرفیندال هیرشمن، نسبت تمرکز بنگاه، لرنر و لرنر تعدیل شده به عنوان معیارهای رقابت در بازار محصول استفاده شده است. جامعۀ آماری مطالعۀ حاضر را شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در دورۀ زمانی 1382 الی 1390 تشکیل میدهند. از تحلیل آماری رگرسیون خطی چند متغیره برای آزمون فرضیههای پژوهش استفاده شده است. نتایج آزمون فرضیههای پژوهش نشان میدهد که به طور کلی بین شاخصهای رقابت در بازار محصول و هزینۀ سرمایۀ سهامعادی و هزینۀ بدهی به عنوان معیار هزینۀ تأمین مالی، رابطۀ معناداری وجود دارد. از این رو به شرکتها توصیه میشود که با طراحی و به کارگیری استراتژیهای هوشمندانه و هدفمند در خصوص تأمین مالی، علاوه بر کسب بازدۀ بیشتر، بازار محصول را تحت تأثیر قرار داده و جایگاه خود را در بازار مستحکم و سهم بازار خود را نیز افزایش دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effects of Product Market Competition on Financing Cost |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This paper aims to investigate the relationship between product market competition and financing costs of the firms listed in the Tehran Stock Exchange. This proceeded with control effects of firm size, and also, financial leverage of firms. In addition, Herfindahl Hirschman Index (HHI), firms’ concentration ratios, and Lerner and adjusted Lerner index, were used as competition measures in product market. The statistical population constitutes of the firms listed in the Tehran Stock Exchange, in the years 1382-1390. Multivariable linear regression analysis was used to test the study hypotheses. The results indicated that, in overall, there were significant relationship between product market competition indices and cost of common stock capital, and between competition indices and cost of debt as the criterion of financing costs. Therefore, it was recommended that the firms, by designing and applying intelligent strategies and target-oriented financing cost decisions, make their position secure in the market and increase their market share. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jak.uk.ac.ir/article_1425_227.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|