این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 شهریور 1404
تعلیم و تربیت استثنائی
، جلد ۱، شماره ۱۵۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی روش های مورد استفاده برای آموزش کودکان دیرآموز در مدارس ابتدایی و ارائه راهکارهای کیفیت بخشی به آن
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: امروزه کودکانی که بهره هوشی 84-70 دارند در طبقه بندی کمتوانی ذهنی قرار نمیگیرند. این کودکان قادر هستند در کنار سایر دانشآموزان عادی تحصیل کنند، اما به علت کمی رشد ذهنی قادر به فراگیری مطالب و حل مسائل همانند کودکان عادی و همسن و سال خود نیستند. روش: هدف از این پژوهش بررسی روش های مورد استفاده برای آموزش کودکان دیرآموز در مدارس ابتدایی خراسان شمالی و ارائه راهکارهای کیفیت بخشی به آن است. جامعه آماری شامل کلیه معلمان و دانشآموزان دیر آموز استان خراسان شمالی میشود. نمونه 384 نفری با استفاده از فرمول حجم نمونه مورگان از طریق نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرونده سلامت دانش آموز و پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی وضعیت آموزشی بودند. تعداد 300 پرسشنامه تکمیل شده جمع آوری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج:نتایج تحقیق حاضر نشان داد که 67/19 درصد از معلمان گزارش کردند که غیر از فعالیت های معمول کلاسی آموزش هایی را برای دانش آموزان دیرآموز ارائه کرده اند و از بین این معلمان 33/11 درصد اشاره کردند که از روش متفاوتی برای آموزش دانش آموزان دیرآموز استفاده کرده اند. معلمان از شیوه های مختلفی برای آموزش دانش آموزان دیرآموز استفاده کرده اند که بیشترین آنها عبارت از ارائه آموزش اضافی در ساعات تفریح و ورزش، کمک گرفتن از خانواده برای کار روی تکالیف در منزل، تدریس مباحث مربوط به پایه اول بوده است.همچنین نتایج نشان داد که عملکرد تحصیلی دانش آموزان دیرآموز در وضعیت مرزی قرار داشت. نتیجه گیری: برای افزایش کیفیت آموزش دانش آموزان دیرآموز همه افراد دخیل که شامل سیستم آموزشی، مدیر، معلم، هم کلاسی ها و خانواده دانش آموز و خود دانش آموز می باشد، باید در فرایند آموزش درگیر باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Study of the used methods for training of slow learners in primary schools and providing strategies for improving it
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Today, children with IQ of 84-70 are not classified as mentally retarded. These children are able to study alongside other normal students, but they are not able to learn content and solve problems like their normal children and their peer, due to their late mental development. Methods: The purpose of this study is to investigate the used methods for training of slow learners in elementary schools in North Khorasan and provide strategies for improving it. The statistical population includes all slow learners and their teachers in the North Khorasan province. A sample of 384 people was selected using Morgan sample size formula through simple random sampling. The research tools included student health records and researcher-made questionnaire for examining educational status. 300 completed questionnaires were collected. Descriptive statistics (mean and standard deviation) and SPSS software were used to analyze the data. Results: The results of this study showed that 19.67% of teachers reported that they provided training for slow learners, other than the usual classroom activities, and among these teachers, 11.33% mentioned that they used a different method for teaching late students. Teachers have used a variety of ways to train slow learners, most of which include providing extra tuition at leisure and sports, helping the family to work home-based homework, teaching lessons from the first grade. Also, the results showed that Student's academic performance was in the borderline situation. Conclusion: To improve the quality of training for slow learners, all involved individuals including educational system, the manager, the teacher, the classmates and the student's family and the student themselves should be involved in training process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ملاحت امانی | malahat amani
university of bojnord
دانشگاه بجنورد
رقیه اسدی گندمانی | rogjaye asadi gandomani
university of bojnord
دانشگاه بجنورد
عباس نسائیان | abas nesayan
university of bojnord
دانشگاه بجنورد
محمدرضا وحدانی اسدی | mohamadreza vahdani asadi
university of bojnord
دانشگاه بجنورد
عصمت بدخشان | smat badakhshan
azad university
دانشگاه ازاد بجنورد
نشانی اینترنتی
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1060-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده
اصیل پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات