این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۵۶، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه تطبیقی نظام آموزش و پرورش کودکان با نیازهای ویژه جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت دستیابی به جایگاه اول منطقه به لحاظ علمی و آموزشی در سند چشم­انداز افق1404، شناسایی ویژگی­ها و مختصات رقبای منطقه­ای به­ویژه در حوزه­ی آموزش و پرورش ضروری است. از آنجاییکه که آموزش و پرورش کودکان با نیازهای­ویژه نقش مهمی در در پبشبرد اهداف نظام آموزش و پرورش کشور دارد، هدف این پژوهش مقایسه تطبیقی نظام آموزش و پرورش کودکان با نیازهای­ویژه جمهوری­اسلامی ایران و جمهوری ترکیه بر اساس اطلاعات آماری سال 2016 می­باشد. این پژوهش برمبنای روش­شناسی پژوهش کیفی و با بهره­گیری از روش پژوهش مطالعه کتابخانه­ای و بررسی اسناد و مدارک علمی به مطالعه و مقایسه تطبیقی در سه بعد مبانی حقوقی و قانونی، ساختار نظام­آموزشی و تربیت ­نیروی انسانی می­پردازد. یافته­های این پژوهش حاکی از آن است که در کل تفاوت­های چندانی بین نظام آموزش ویژه در ایران و ترکیه وجود ندارد و می­توان با کیفیت بخشی محتوا و بازمهندسی ساختاری، این رقیب منطقه­ای را پشت سرگذاشت و علاوه بر دستیابی به اهداف سند چشم­انداز، نظام آموزش و پرورش ویژه را نیز در مسیری کارآمدتر هدایت نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظام آموزش و پرورش ویژه، مطالعه تطبیقی، ایران، ترکیه‌

عنوان انگلیسی Comparative comparison Special needs education of Islamic Republic of Iran and the Republic of Turkey
چکیده انگلیسی مقاله According to document of 1404 perspective, Iran must achieve the first rank of science and education in the region. For this reason, identify the characteristics of regional competitors especially in the field of education is necessary. As regards education of children with special needs plays an important role to access the objectives of the Iran education system, the aim of this study is comparative comparison education of children with special needs in Islamic Republic of Iran and the Republic of Turkey according to Statistics 2016. This study conducted with qualitative methods. Data collected by the study of library resources and scientific documents in three dimensions: Legal bases, structure of the education and training of human resources. Results of this study indicate that generally there are not many differences between Iran and Turkey special education systems and it is possible passed this regional rival with the quality of content and structure reengineering. In this way, besides achieving the goals of Perspective Document, special education system will be more effective route.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله special education system, comparative study, Iran, Turkey

نویسندگان مقاله محسن غفوریان |
دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید چمران - تهران

حسین فکوری حاجی یار |
دانشگاه آزاد اسلامی آزادشهر، گلستان

ساجد یعقوب نژاد |
دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-59-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات