تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۵۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مروری بر راهنمای طبقه‌بندی و تشخیصی سلامت روان و اختلالات تحولی دوران نوزادی و ابتدای کودکی
چکیده فارسی مقاله زمینه: هدف از این مطالعه، معرفی راهنمای طبقه‌بندی و تشخیصی سلامت روان و اختلالات تحولی دوران نوزادی و ابتدای کودکی و مرور اجمالی تغییرات آن در آخرین ویراست است. برای این منظور این راهنما و مطالعات مربوط به آن با استفاده از روش مرور سیستماتیک در پایگاه‌های اطلاعاتی Direct, PubMed, Google scholar Science و با استفاده از کلید واژه‌های DC:0-5, infancy disorders, childhood disorders  و classification مورد بررسی قرار گرفت. پس از جمع‌آوری منابع، این راهنما از جنبه‌های تاریخچه‌ای و شیوۀ طبقه‌بندی با سایر نظام‌های رایج طبقه‌بندی اختلالات روانی یعنی ویراست پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM) و طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD) مقایسه شد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آخرین ویراست راهنمای طبقه‌بندی و تشخیصی سلامت روان و اختلالات تحولی دوران نوزادی و ابتدای کودکی نسبت به دو نظام تشخیصی دیگر مقایسه شده، دقت و جامعیت بیشتری در طبقه‌بندی اختلالات مربوط به 6 سال ابتدای کودکی دارد. همچنین امکان تطبیق این نظام‌های طبقه‌بندی وجود دارد که به دقت عمل متخصصان برای تشخیص اختلالات کمک می‌کنند.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A review of the diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood
چکیده انگلیسی مقاله Background: The purpose of this study was to introduce the diagnostic classification of mental health and developmental disorders of infancy and early childhood and review its changes in the latest edition. To do this, using the systematic review method by searching the following words (DC:0-5, infancy disorders, childhood disorders, classification) in scientific websites like, Science Direct, PubMed, and Google Scholar databases data were collected. After collecting resources, DC:0-5 were compared to DSM and ICD. Conclusion: The results showed that the latest edition of DC:0-5 has more precision and comprehensiveness in comparison to DSM and ICD in classification of disorders of first 6 years. It is also possible to adapt of these classification systems, which help the practitioners to accurately identify the disorders.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله الهام توکلی | elham tavakoli
allameh tabatabai
دانشگاه علامه طباطبائی


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-148-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات