تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۵۷، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اختلال‌های خواندن در کودکان: فراتحلیلی انتخابی از ادبیات شناختی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: این مقاله به بررسی و ترکیب پژوهش‌هایی می ‌پردازد که عملکرد تحصیلی، شناختی و رفتاری کودکان با و بدون اختلال خواندن را مقایسه کرده‌اند. 48پژوهش با 735اندازه‌ اثر ملاک ورود به فراتحلیل را برآورده کردند که وزن کلی اندازه‌ اثر آن‌ها 98/0 بود. یافته‌ها: اندازه‌های اثر کم تا زیاد به نفع کودکان بدون اختلال خواندن در سنجه‌های زیر نمایان شد: شناخت (نام‌گذاری سریع) (اندازه اثر=98/0)، آگاهی واجی (اندازه اثر=00/1)، حافظه‌ فعال کلامی (اندازه اثر=79/0)، حافظه‌ کوتاه‌مدت (اندازه اثر=56/0) ، حافظه‌ بصری-فضایی (اندازه اثر=48/0)، پردازش اجرایی (اندازه اثر=67/0)، پیشرفت تحصیلی (خواندن شبه‌کلمات) (اندازه اثر=85/1)، ریاضیات (اندازه اثر=20/1)، واژگان (اندازه اثر=83/0)، هجی (اندازه اثر=25/1)، نوشتن (اندازه اثر=20/1) و مهارت‌های رفتاری (اندازه اثر=80/0). مدل‌سازی خطی سلسله‌ای نشان داد که سنجه‌های پردازش شناختی ویژه (حافظه فعال کلامی، حافظه‌ بصری-فضایی، پردازش شناختی، حافظه کوتاه‌مدت) و سنجه‌های هوش (هوش عمومی و کلامی) به‌طور معناداری تفاوت‌های اندازه‌ اثر کلی گروه را تعدیل می‌کند. نتیجه‌گیری: به‌طورکلی، یافته‌ها از این فرضیه حمایت کردند که نقایص شناختی در کودکان مبتلا به اختلال خواندن پایدار است. واژه‌های کلیدی: اختلال خواندن، عملکرد تحصیلی، عملکرد شناختی، عملکرد رفتاری
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال خواندن، عملکرد تحصیلی، عملکرد شناختی، عملکرد رفتاری

عنوان انگلیسی Reading Disabilities in Children: A Selective Meta-Analysis of the Cognitive Literature
چکیده انگلیسی مقاله Background: This article synthesizes literature that compares the academic, cognitive, and behavioral performance of children with and without reading disabilities (RD). Forty-eight studies met the criteria for the meta-analysis, yielding 735 effect sizes (ESs) with an overall weighted ES of 0.98. Results: Small to high ESs in favor of children without RD emerged on measures of cognition (rapid naming [ES = 0.89], phonological awareness [ES = 1.00], verbal working memory [ES = 0.79], short-term memory [ES = 0.56], visual–spatial memory [ES = 0.48], and executive processing [ES = 0.67]), academic achievement (pseudo word reading [ES = 1.85], math [ES = 1.20], vocabulary [ES = 0.83], spelling [ES = 1.25], and writing [ES = 1.20]), and behavior skills (ES = 0.80). Hierarchical linear modeling indicated that specific cognitive process measures (verbal working memory, visual–spatial-memory, executive-processing, and short term memory) and intelligence measures (general and verbal intelligence) significantly moderated overall group effect size differences. Conclusion: Overall, the results supported the assumption that cognitive deficits in children with RD are persistent.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود سلیمی | Masood Salimi
دانشگاه پیام نور اصفهان

پریا نقی زاده | Paria Naghi Zade
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-1258-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده یادگیری
نوع مقاله منتشر شده ترجمه ای
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات