مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۱، شماره ۵، صفحات ۵۱۵-۵۲۵

عنوان فارسی نیازهای آموزشی مدیران و کارشناسان مسؤول حوزه ستادی معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شناسایی نیازهای آموزشی و اجرای دوره‌های متناسب با آن یکی از گام‌های مهم جهت توانمندسازی مدیران و کارشناسان حوزه سلامت بوده و نقش مهمی در ارتقا و بهبود عملکرد سازمانی دارد. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی مدیران و کارشناسان مسؤول در معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در زمینه مدیریت انجام گرفت. روش‌ها: مطالعه به صورت مقطعی در بهار 1389 انجام گرفت. جامعه پژوهش مدیران و کارشناسان مسؤول حوزه ستادی معاونت بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بوده که 13 دانشگاه به صورت طبقه‌ای و تصادفی منظم انتخاب شدند. در دانشگاه‌های منتخب کلیه مدیران و کارشناسان مسؤول به صورت سرشماری مورد مصاحبه و پرسشگری قرار گرفتند. پرسشنامه مورد استفاده شامل متغییرهای فردی و سازمانی و 28 موضوع مدیریتی بود. نتایج: در بین 293 مدیر و کارشناس مسؤول مطالعه شده، میانگین اعلام نیاز به آموزش در خصوص 26 موضوع از بین 28 موضوع (9/92 درصد)، 5/3 و بالاتر (از کل 5 نمره) بوده است. میانگین تعدادی از اعلام نیازهای آموزشی با تیپ‌بندی دانشگاه‌ها، جنس، سن، سابقه خدمت، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی، گذراندن دوره MPH، محل خدمت و سمت فعلی افراد مورد مطالعه رابطه معنا‌دار داشت (05/0>P). نتیجه‌گیری: با توجه به نسبت بالای عناوینی که نمره نیاز قابل توجهی داشته اند، برگزاری دوره‌های آموزش مدیریتی کوتاه مدت و بلند مدت برای مدیران و کارشناسان مسؤول معاونت‌های بهداشتی پیشنهاد می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نیازسنجی، آموزش مدیریت، مدیران بهداشت، کارشناسان بهداشت

عنوان انگلیسی Educational Needs of Top Administrators and Managers Working at Vice-Chancelleries for Health in Iranian Universities of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Identifying educational needs and implementing appropriate courses is one of the important steps to empower managers and experts. It also has an important role in improving organizational performance. In this study we aimed to determine the educational needs of managers and top administrators of health vice-chancelleries in Iranian universities of medical sciences Methods: This cross- sectional study was conducted in spring 2010. The research sample was selected through systematic and stratified randomization from among the staff working in health vice-chancelleries of 13 medical universities. All available managers and top administrators in the selected universities were interviewed by using census approach. The questionnaire included individual and organizational variables and 28 management topics. Results: Interviews of 293 managers and top administrators revealed that 26 (92.9 %) out of 28 topics had been rated 3.5 and above(out of 5). There were significant correlations between the mean scores of some needs and the type of universities, sex, age, work experience, educational level, passing MPH courses, work place and the current position of the participants (P< 0.05). Conclusion: Based on the high rate of topics with considerable mean scores, it is suggested to have short and long term management training courses.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمداسماعیل مطلق | mohammad esmahil motlagh
tehran- iran
مرکز سلامت جمعیت، خانواده و مدارس

سیدداود نصرالله پور شیروانی | davoud nasrollahpour shirvani
babol university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی بابل
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بابل (Babol university of medical sciences)

محمدرضا ملکی | mohammad reza maleki
iran university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

شهرام توفیقی | sharam tofighi
baghiyatollah university
دانشگاه بقیه الله
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (Baqiyatallah university of medical sciences)

ناهید جعفری | nahid jafari
golestan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)

محمدجواد کبیر | mohammad javad kabir
golestan university of medical sciences
دانشگاه علوم پزشکی گلستان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی گلستان (Golestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-913-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مداوم
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات