|
مهارت آموزی، جلد ۶، شماره ۲۳، صفحات ۷-۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثرات آموزشهای بازآموزی در مرکز تربیت مربی و پژوهشهای فنی و حرفهای بر توانمندی شغلی مربیان (مطالعه موردی: اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان ایلام) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف کلی تحقیق بررسی اثرات آموزشهای بازآموزی مرکز تربیت مربی کرج در توانمندی شغلی مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفهای استان ایلام طی سالهای 95-94 میباشد. نوع تحقیق توصیفی و کاربردی است و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه بود که پس از طراحی روایی صوری آن (بر اساس دیدگاه صاحبنظران) و پایایی آن (با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ 83%) سنجیده شد. جامعه آماری تحقیق 145 نفر از مربیان که در دورههای بازآموزی مرکز تربیت مربی شرکت داشتند را شامل و نمونه آماری بر اساس جدول مورگان 103 نفر تعیین گردید. پرسشنامههای دوگانه شامل 29 گویه جهت سنجش توانمندی و 19 گویه جهت سنجش محتوی آموزشی تهیه، تکمیل و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج میتوان گفت که دورههای آموزشی در تمامی نشانگرهای توانمندی در حد متوسطی نقش داشتهاند. تحلیل عاملی برای ویژگیهای دورههای آموزشی مرکز تربیت مربی کرج 5 عامل: مهارتها و خصوصیات آموزشی مربیان، تقویت قوه خلاقیت و خودآموزی، تقویت مشارکت فراگیران، خصوصیات محیط آموزشی و خصوصیات مربوط به فنون تدریس با واریانس 62/74 معرفی نمود. بر اساس نتایج رگرسیون گامبهگام 6 متغیر مستقل شامل تقویت قوه خودآموزی در فراگیران، تسلط مربیان به روشهای تدریس، استفاده از وسایل کمکآموزشی، ایجاد تفکر در فراگیر، توجه به جدیدترین ابداعات و نوآوریها، ارتباط مناسب بین مربیان و فراگیران بوده که توانستهاند 4/81 درصد تغییرات توانمندی شغلی مربیان را تبیین نمایند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
توانمندی شغلی، محتوی آموزشی، مربیان آموزشی |
|
عنوان انگلیسی |
The analysis of the experiences of the women prisoners in Sanandaj from technical and vocational training in prison |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The purpose of study is assumed to investigate the experience of women prisoners in Sanandaj prison from professional and technical education. It has been used qualitative approach, phenomenology strategy, interview as methodology. In this research, it was attempted to analyze the participants' understanding of professional and technical training in prison as well as its effectiveness. this study investigate 9 female prisoners at the Sanandaj Center for Rehabilitation and Development who were in VET training course, they were selected through targeted sampling, while they being interviewed based on thematic analysis. In data analysis there were dimensions to be surveyed to empower prisoners before prison including training in jail, client interest to attend in training courses. The findings of the present study indicate that women with different crime grounds have a great incentive to attend classes. Also, studying the experiences of clients showed that attending these classes has a positive role in the comprehensive empowerment of clients. In most cases, job empowerment and providing rehabilitation for prisoners could decrease crimes. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
رضا نصری | سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
امین رستم نیا | سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
فریبا جمشیدی | سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
|
|
نشانی اینترنتی |
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-1-77&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1221/article-1221-1738281.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
علمی - ترویجی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|