|
حکمت معاصر، جلد ۵، شماره ۱، صفحات ۱۳۳-۱۶۰
|
|
|
عنوان فارسی |
خیال و مثال در اندیشۀ ابن عربی و ملاصدرا |
|
چکیده فارسی مقاله |
ازجمله مسائل مطرحشده در فلسفه و عرفان اسلامی، مقوله خیال و مثال و برزخ است که در تبیین بسیاری از اعتقادات اسلامی ازجمله اصل معاد و حیات پس از مرگ، و اثبات تجرد روح و غیره نقش اساسی دارد. ابن عربی، ملاصدرا، ابن سینا، فارابی، و شیخ اشراق ازجمله اندیشمندانی هستند که به این مباحث پرداختهاند. در اندیشه ابن عربی، خیال، محل جمع اضداد است و امری است که نه موجود است نه معدوم، نه معلوم است نه مجهول؛ او خیال را مضیّقترین و موسعترین معلومات میداند و معتقد است که انسان با دیده خیال میتواند صورتهای خیالی و محسوس را با هم ادراک کند. وی نظریاتش درباره عما را نیز، با نظریه خیال پیوند میدهد و معتقد است که اگر نیروی خیال نبود عما، پدیدار نمیشد. از نظر وی خیال از بردگان نفس ناطقه است و برده در برابر سرور به سبب ملکیت، دارای گونهای فرمانروایی است، فرمانروایی خیال در این است که نفْس را به هر صورتی که خواهد، شکل میدهد. از دیدگاه صدرالمتألهین قدرت قوه خیال گاهی فطری و گاهی کسبی است و ازجمله عوامل کسبی در رؤیت بیواسطه صور نورانی، کمخوردن و کمآشامیدن، کمخوابی، رهاکردن، تنآسایی، و رهاشدن از بند نرمی و لطافت است. صدرا برای نفس، قدرت و قوتی قائل است که به واسطه آن، نفس با نیروی خیال، قادر به انشا و ایجاد صوری است که در هیچیک از عالم عقول، اعیان و حتی عالم مثال وجود ندارند |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خیال، مثال، برزخ، ابن عربی، ملاصدرا، معاد جسمانی، |
|
عنوان انگلیسی |
Ibn-al Arabi and Mulla Sadra on Idea and Imagination |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Among the issues which have been raised in the Islamic philosophy and mysticism, Idea and Imagination play an essential role to explain many Islamic beliefs such as the resurrection, the life after death and soul incorporeity. Ibn-al Arabi, Mulla Sadra, Ibn Sina and Sheikh-al Ishraq have dealt with these issues and addressed them. For Ibn-al Arabi, Imagination (Al-Qial) is the place of conflicts, a paradoxical fact which is neither available, nor destroyed, neither known, nor unknown. He believes that imagination is vastest as well as narrowest known objects with which we can understand the sensorial and imaginal forms. For him, Ama (blind state) would not appear if imagination did not exist. He believes that imagination is the slave of the rational soul and due to the ownership, it has a kind of sovereignty, the sovereignty of the imagination is that it shapes soul in any form. From the perspective of Mulla Sadra, innate power of imagination is sometimes acquisitive and sometimes indigenous. Among the ways to reach lightening objects are to prevent from eating, drinking, sleeping and getting rid of indolence. Mulla Sadra believes that the soul has an imaginational faculty by which it can create and compose forms which have no existence in worlds of intelligences and external objects, even in the world of ideas |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سمنبر میرزایی | دکترای تخصصی عرفان اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
هادی وکیلی | عضو هیئت علمی گروه عرفان، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://wisdom.ihcs.ac.ir/article_1211_157bde251fa740ac9a65f8bd38aec456.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|