حکمت معاصر، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۱۰۵-۱۲۲

عنوان فارسی ذهنی‌بودن زمان در فلسفه ملاصدار
چکیده فارسی مقاله در عمده پژوهش‌هایی که در خصوص زمان در فلسفه اسلامی و تفکر مشایی و صدرایی صورت پذیرفته است عمدتاً به مقولۀ زمان از دریچه بحث حرکت نگریسته شده و معمولاً این پژوهش‌ها درصدد رمزگشایی از نسبت حرکت و زمان با یک‌دیگر در تفکرات و فلسفه‌های یاد‌شده بوده‌اند. اما در این تحقیق مسئله رابطه زمان با ذهن و این‌که زمان امری عینی است یا ذهنی دغدغه اصلی است. از همین رو، ابتدا به دو مفهوم متفاوتی که از زمان می‌توان داشت و معمولاً از آن به سلسلۀ زمانی پویا و سلسله زمانی ایستا یاد می‌شود اشاره شده است و سپس نشانه داده شده که مفهوم زمانی در تفکر ارسطویی و مشایی و در تفکر متکلمان یک امتداد متصل و متصرم است و لذا باید پذیرفت نگاه ایشان به زمان به صورت یک سلسله زمانی ایستا است. در گام نهایی این تحقیق، نشان داده می‌شود زمان به معنای سلسله زمانی ایستا و به صورت یک امتداد متصل در فلسفه ملاصدرا امری ذهنی است و هیچ منشأ انتزاع عینی ندارد. لذا این مقاله انگاره معقول ثانی فلسفی بودن زمان در تفکر ملاصدرا را مردود می‌داند
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهنی، عینی، زمان، حرکت، معقول ثانی فلسفی، ملاصدرا،

عنوان انگلیسی Mulla Sadra on the Subjectivity of Time
چکیده انگلیسی مقاله Most of the researches who have thought on Time from the Islamic, Peripatetic, and Sadraian point of view, have concentrated on the relationship between motion and Time. This concentration perhaps caused the other faces of this sophisticated and ancient metaphysical problem be neglected. One of the most important of them is the subjectivity or objectivity of the time. This paper wants to review the answer of Mulla Sadra’s philosophical thought to this important question. So at first I try to explain the distinction between ‘Date’ and ‘Tense’ as two separated concepts of the time. Then, I will show that the Ibn Sina and his Muslim followers’ understanding of time, is based on the first concept (Date), and on the other side, the Muslim theologians (like Ash’arites) have a similar concept. So in The Final Step of this research, it will be shown that on the principles of Mulla Sadra’s thaught we can consider Time as a completely mental factor, so it has not been derived from any objective matter, like the ‘motion’. But we accept that this conclusion would be denied by the most followers of Mulla Sadra
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیدعلی علم الهدی | seyed ali
دانشیار گروه فلسفه اسلامی، دانشگاه پیام نور مرکزی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه پیام نور تهران (Payame noor university)


نشانی اینترنتی http://wisdom.ihcs.ac.ir/article_1300_6af3143b7eccf3d215e29050e2bdadef.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات