|
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۲، شماره ۴، صفحات ۲۵۸-۲۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
عوامل مؤثر بر انتخاب رشته دانشجویان مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در سال ۱۳۸۹ |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: از دیدگاه مدیران آموزش عالی شیوه انتخاب رشته میتواند عامل انگیزشی مهمی برای ادامه تحصیل باشد. با حذف مقطع کاردانی رشته مدارک پزشکی، رشته فناوری اطلاعات سلامت بهعنوان رشتهای تخصصی در حوزه بهداشت و درمان معرفی شد. هدف این مطالعه تعیین عوامل مؤثر بر انتخاب رشته در دانشجویان رشته مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت در سال 1389 بود. روشها: در این پژوهش توصیفی - مقطعی ، جامعه مورد مطالعه دانشجویان رشتههای مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت مشغول به تحصیل در دانشگاه علوم پزشکی مازندران هستند. مطالعه به صورت سرشماری و با شرکت داوطلبانه 50 دانشجوی در حال تحصیل (12 نفر دانشجوی فناوری اطلاعات سلامت جدیدالورود و 38 نفر دانشجوی مدارک پزشکی ورودی سالهای قبل که با نام مدارک پزشکی جذب میشدند) انجام شد. دادهها با استفاده از پرسشنامهای محققساخته گردآوری و با آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. نتایج: دانشجویان هر دو رشته هنگام انتخاب رشته آگاهی کمی نسبت به رشته خود داشتهاند، به طوری که تنها 25 درصد (3 نفر) دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت و 8/15 درصد (6 نفر) دانشجویان مدارک پزشکی رشته خود را بر اساس آگاهی از آن انتخاب کرده بودند. نقش والدین در انتخاب رشته دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت 50 درصد (6 نفر) و در رشته مدارک پزشکی 4/18درصد (7 نفر) بود. عامل شهر محل سکونت در 8/15 درصد (6 نفر) از دانشجویان مدارک پزشکی و 8/53 درصد(7نفر) از دانشجویان فناوری اطلاعات سلامت بر نحوه انتخاب رشته، تأثیر داشت. آزمون کای دو (χ2) در مورد آگاهی از رشته در بین دانشجویان مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت با (004/0p=) معنادار بود. نتیجهگیری: دانشجویان رشتههای مدارک پزشکی و فناوری اطلاعات سلامت آگاهی چندانی در زمان انتخاب رشته تحصیلی خود از محتوای رشته نداشتند و والدین آنان تأثیر زیادی در انتخاب رشته فرزندان خود داشتهاند. لذا پیشنهاد میشود اگر برای آموزش و آگاهی افراد جامعه نسبت به رشتههای دانشگاهی اقدامی صورت میگیرد والدین نیز در این آموزشها مشارکت داده شوند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
انتخاب رشته، مدارک پزشکی، فناوری اطلاعات سلامت، دانشجو |
|
عنوان انگلیسی |
Factors Affecting Discipline Choice in Students of Medical Records and Health Information Technology in Mazandaran University of Medical Sciences in Year 2010 |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Higher education administrators believe that discipline choice method could be an important motivator to continue study. The field of health information technology in BS level which is a specialized field in health area was introduced by elimination of medical records associate degree. This study aimed to investigate factors affecting field choice among students of medical records and health information technology in 2010. Methods: In this descriptive cross-sectional study, the population included students of medical records and health information technology in Mazandaran University of Medical Sciences. Study was conducted through census in which 50 students (12 newly admitted students of health information technology and 38 senior students who had chosen this field under the title of “medical records”) were willing to participate. Questionnaire developed by researcher was used for data collection. Data was analyzed using Chi2 and the significance level was p< 0.05. Results: Students of both disciplines had minute knowledge about the content of their field at the time of discipline choice. Only 25 percent (N=3) of students of health information technology and 15.8 percent (n=6) of medical records students stated that had chosen their major based on their knowledge. The role of parents in discipline choice of health information technology was 50 percent (n=6) and it was 18.4 percent (n=7) in medical records. The effect of native city on discipline choice is 15.8 percent (n=6) for students of medical records and 53.8 percent (n=7) for students of health information technology. According to Chi2, knowledge about the discipline content among students of medical records and health information technology, (p= 0.004) was significantly different. Conclusion: Students of medical records and health information technology had a minute knowledge about the content of their discipline and their parents highly influenced their choice. Therefore it is recommended to train parents as well as students if there would be an endeavor to enhance people’s knowledge about university discipline. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
آذر کبیرزاده | azar kabirzadeh instructor, school of allied health sciences, mazandaran university of medical sciences, mazandaran, iran. email azakab@gmail.com آذر کبیرزاده - مربی دانشگاه علوم پزشکی مازندران - - دانشگاه علوم پزشکی مازندران دانشکده پیراپزشکی، مازندارن، ایران azakab@gmail.com ؛ سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
مهدی رضایی قره تکان | mehdi rezaee gharahtekan student, school of allied health sciences, mazandaran university of medical sciences, mazandaran, iran. e-mail mrezaeeg@gmail.com مهدی رضایی قره تکان، دانشجو، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، مازندران، ایران. mrezaeeggmail.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
محمدرضا طیبان | mahhamadreza tayyeban student, school of health, mazandaran university of medical sciences, mazandaran, iran. e-mail mrtayyeban@gmail.com محمدرضا طیبان - دانشجو دانشگاه علوم پزشکی مازندران - - دانشگاه علوم پزشکی مازندران دانشکده بهداشتَ ، مازندارن، ایران ؛ سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
مصطفی علیزاده | mostafa alizadeh student, school of health, mazandaran university of medical sciences, mazandaran, iran. e-mail malizaded@gmail.com مصطفی علیزاده - دانشجو دانشگاه علوم پزشکی مازندران - - دانشگاه علوم پزشکی مازندران دانشکده بهداشتَ، مازندارن، ایران malizaded@gmail.com سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مازندران (Mazandaran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1308-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
مدیریت آموزشی |
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله کوتاه |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|