جستارهای زبانی، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۹۵-۱۱۷

عنوان فارسی بررسی تأثیر متغیرهای نظام خودانگیزشی زبان دوم دورنیه در یادگیری زبان خارجی: مورد فرانسوی‌آموزان ایرانی
چکیده فارسی مقاله پژوهشگران همواره به انگیزه و نقش آن در فعالیت‌های انسان به‌ویژه در آموزش و یادگیری زبان دوم/ خارجی توجه نشان داده­اند. پس از آشکار شدن کاستی‌های مدل انگیزشی گاردنر، در سال‌های 1990 مشخص شده بود که تصورات ذهنی زبان‌آموزان تأثیر بسزایی در انگیزش آن‌ها دارد. نظریۀ نظام خودانگیزشی دورنیه، به­عنوان تلفیقی از نظرات گاردنر، هیگینز، مارکوس و نوریوس با مفهوم خودهای ممکن در روان­شناسی، یکی از جدیدترین نظریه­ها برای بررسی انگیزش در یادگیری زبان دوم/ خارجی است. در این پژوهش، عوامل انگیزشی نظریۀ نظام خود انگیزشی را درمورد فرانسوی‌آموزان ایرانی بررسی می‌کنیم. بر اساس متغیرهای مطرح­شده در این نظریه پرسش­نامه‌ای تهیه شد و در میان 160 زبان‌آموزِ فرانسوی زبان خارجی/دومِ دانشگاهی و مؤسسه‌ای توزیع شد و با استفاده از نرم­افزار اس.پی.اس.اس. آنالیز شدند. یافته‌های این پژوهش مؤید این است که از طریق شناخت و تقویت متغیرهای خودِ آرمانی، خودِ بایسته و تجربیات یادگیری می‌توان میزان تلاش فردی را پیش‌بینی کرد. با محاسبۀ ضریب هم­بستگی پیرسون مشخص شد که متغیر  خودِ آرمانی با متغیرهای پیشگیری محور، ترفیع محور و تلاش فردی ارتباط مستقیم دارد.  همچنین بین متغیر اضطراب و متغیرهای خودِ آرمانی و تلاش فردی رابطۀ معنی‌داری وجود ندارد؛ اما با متغیر خود بایسته رابطه‌ای مستقیم وجود دارد.    
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Examining the Relation between the L2 Motivational Self System and Second/Foreign Language Learning: The Case of Iranian Learners of French
چکیده انگلیسی مقاله The impact of motivation in human activities, especially in L2/FL learning/teaching has always attracted researcher's attention. After revealing the limitations of Gardner's ideas, it was determined, in 90's, that mental representations of language learners have a great effect on their motivational processes. The L2 motivational system of  Dörnyei, as an integration of Gardner, Higgins, Markus and Nurius's ideas with possible selves concept in psychology is one of the most modern theories for studying the L2/FL motivation; the theoretical model contains 3 main concepts: The Ideal L2 self, The Ought-to L2 self and The Learning Experience. In this paper, the authors study the motivational factors of Dörnyei's theory in Iranian French learners. A questionnaire was distributed to 160 French learners (University students and institute learners) and was analyzed by SPSS 18 software.The results showed that recognition and enhancement of L2 motivational factors can predict the intended effort. Correlation analyses coefficient revealed that the ideal L2 self-variable has a direct relationship with instrumentality-prevention, instrumentality- promotion and intended effort. Also, there is no significant correlation between the anxiety, Ideal L2 self, and intended effort while there is a direct relation between anxiety and the ought-to-to L2 self-items.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نوید اعطار شرقی | navid ATAR SHARGHI
Assistant Professor of Language Sciences – Center for Persian Language Teaching – Imam Khomeini International University – Qazvin – Iran.
استادیار علوم زبانی مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران

بیتا اکبری | Bita Akbari
M.Sc. in French Language Teaching – Tarbiat Modares University – Tehran –Iran.
کارشناس ارشد مترجمی زبان فرانسه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://journals.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-37529-1&slc_lang=fa&sid=14
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/755/article-755-1727109.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقالات علمی پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات