این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 21 مهر 1404
حقوق اسلامی
، جلد ۱۱، شماره ۴۰، صفحات ۱۳۵-۱۶۵
عنوان فارسی
رویکرد فقه امامیه به عدالت معاوضی و تأثیر آن بر عقود الحاقی
چکیده فارسی مقاله
عدالت معاوضی، به معنای حاکمیت اراده، منع مداخله دولت در قراردادهای خصوصی و عادلانهدانستن مفاد هر نوع توافق است. طرفین قرارداد، بهترین قاضی منافع خویش بوده و تصمیمات آنها قانونی و لازمالاجرا است. عدالت معاوضی با این عنوان سابقهای در فقه امامیه ندارد، هرچند فقها، اراده متعاقدین را بهعنوان مبنای اصلی تعهدات در محدوده فقهالعقود با شروطی پذیرفتهاند. با بررسی آثار فقها در نگاه اول مبتنی بر ادلّهای همچون قواعد تسلیط، شروط، صحت و منع تسعیر، این دیدگاه تقویت میشودکه فقه امامیه به پذیرش عدالت معاوضی متمایل است؛ اما با دقت در ادله و ملاحظه منابعی همچون قاعده لاضرر، منع معاملات ربوی، اصل توازن و کفالت عمومی نتیجه دیگری به دست میآید که در نتیجه آن بسیاری از قراردادهای الحاقی در فرض انحصار و اضطرار که حاوی شروط گزاف و ناعادلانهاند از منظر فقه امامیه فاقد نفوذ حقوقی هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Imami Jurisprudence Approach to Commutative Justice and its Impacts on Addenda to Contracts
چکیده انگلیسی مقاله
Commutative justice means rule of will, prohibition of State’s intervention in private contracts and considering the contents of every kind of agreement as being fair. Parties of a contract are the best judges for their own interests and their decisions are legal and binding. ‘Commutative justice’ has no history in Imami jurisprudence; in the jurisprudence of contracts, however, jurists have accepted the wills of the contracting parties as the main basis of obligations under some conditions. If jurists’ works are studied and ‘proofs’ such as rules of taslit*** and conditions for veracity and prohibition of conversion are taken into account, at the first look, it may be found that Imami jurisprudence inclines to accept commutative justice. But, if proofs and rules such as the rule of ‘no harm’, prohibition of usury transactions, the principle of equity, and public guardianship are considered, the result will be different and according to which many addenda to contracts (if they include, because of monopoly of one party and urgent conditions of other party, strange and unfair terms) are not according to Imami jurisprudent legally forcible. *** Taslit: Islamic doctrine granting owners absolute right to deal with their property except in matters in which the law has made an exception (Law Dictionary, Persian-English, Masoud al-Zafar Samimikia and Forouz Azarfar, 1373, Tehran, Tehran Hasti Publications).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود راعی |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)
محمد مولاییان |
دانشجوی دکتری فقه و حقوق دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران نویسنده مسئول
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی علوم و تحقیقات (Islamic azad university science and research branch)
نشانی اینترنتی
http://hoquq.iict.ac.ir/article_13666_1e80aa8cfcef92d73e9c7ec9fcb85ec4.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات