این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 20 مهر 1404
حقوق اسلامی
، جلد ۱۱، شماره ۴۲، صفحات ۹۷-۱۱۷
عنوان فارسی
تفاوت تنقیح مناط و الغای خصوصیت با قیاس
چکیده فارسی مقاله
این مقاله در صدد بیان این نکته است که تنقیح مناط و الغای خصوصیت برخلاف قیاس، از شیوههای تفسیری متون شرعی بوده و نوعی توسعه در موضوع هستند و تمامی حجیت آنها به اصالهًْالظهور برمیگردد؛ زیرا قیاس نوعی تسری حکم از یک موضوع مستقل به موضوع دیگر است و در بین قائلین به آن، منبعی از منابع تشریع بوده و روش تفسیری قلمداد نمیشود. تنقیح مناط مورد توجه مقاله نیز، تنقیح مناطی است که منظور از مناط در آن همان موضوع حکم است. این نوع از تنقیح مناط با الغای خصوصیت یکسان است. از آنجا که این دو شیوه در منابع تشریع منصوص نبوده و حاصل تجربه و تلاش علمی فقها و اصولیون است، روش تحقیق مقاله اصطیادی و مراجعه به آرای ایشان است. نتیجه نیز این است که تنقیح مناط و الغای خصوصیت در مبنای حجیت، روش و ارکان با قیاس متفاوت است و برخلاف آن ماهیتی فقهی دارد نه اصولی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The difference between discerning the cause and cancellation of specifity on the one hand and analogy on the other
چکیده انگلیسی مقاله
The present particle seeks to explain that ‘discerning the cause’ and ‘cancellation of specifity’ are, unlike ‘analogy’, among ways to interpret religious texts; and, as a matter of fact, they somehow extend the scope of subject. Their authority totally depends upon ‘isalat al-zuhur’ (authority of that meaning of the term which occurs to the mind first); for analogy is extending of a rule about a subject to some other and different subject; and for those who believe in it, it is among sources of legalization and not a way of interpretation. Tanqih al-manat (discerning the cause) discussed in the present article is one in which by ‘manat’ the subject of rule is meant; and such a tanqih al-manat is the same as ‘cancellation of specifity’. Since the two rules are not among sources of legalization but results of scientific experience and attempts made by jurists and Usulis, the methodology of the present article is referring to their opinions. In conclusion, it is said that ‘discerning the cause’ and ‘cancellation of specifity’ are different from analogy in terms of the basis of authority, methodology, and parts and, unlike the latter, the two former ones are juridical (and not usuli) in nature.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مسعود فیاضی |
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
نشانی اینترنتی
http://hoquq.iict.ac.ir/article_13659_2e8ab7bfc14fc332616b2cc43416ffc8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات