این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 26 مهر 1404
حقوق اسلامی
، جلد ۱۲، شماره ۴۴، صفحات ۷-۲۹
عنوان فارسی
تخییری یا تعیینیبودن حق قصاص
چکیده فارسی مقاله
یکی از مسائل مطرح در بحث جنایت عمدی بر ضد تمامیت جسمانی این است که از نظر قانون مجازات اسلامی، حق قصاص برای اولیای دم یا مجنیعلیه، حق منحصربهفرد است یا اینکه در عرض آن، حق دیگری نیز به نام حق دیه برای وی به رسمیت شناخته شده است و او به استقلال میتواند قصاص یا دیه را انتخاب نماید و پشتوانه فقهی آن چیست؟ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، همواره قانونگذار در صورت کلی این مسئله به پیروی از نظر مشهور فقهای امامیه بر این عقیده بوده است که حق قصاص حقی تعیینی برای اولیای دم یا مجنیعلیه است و حق دریافت دیه در عرض قصاص نیست و تنها با رضایت جانی قابل دریافت است؛ اما در جاییکه اجرای حق قصاص مشروط به پرداخت فاضل دیه باشد مانند قصاص مرد در برابر زن، برای پذیرش نظریه تخییر یا تعیین در ادوار مختلف قانونگذار موضع ثابتی نداشته است؛ این مقاله در صدد است، تعیینی یا تخییریبودن حق قصاص و تحول سیاست تقنینی را با توجه به اقوال و ادله بحث، مورد بررسی قرار دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حق قصاص، دیه، فاضل دیه، جنایت عمدی، تمامیت جسمانی،
عنوان انگلیسی
Determinacy or Optionality of the Right to Qiṣāṣ (Nemesis)
چکیده انگلیسی مقاله
When an intentional crime against physical integrity is at issue, the question arises as to whether the right to Qiṣāṣ (nemesis) is a determinate right for the victim or his/her family or they have also a right to Diyah (blood money) and the option to choose one of them according to the Iran Islamic Penal Code and what Fiqh arguments are available for the issue. After the Islamic Revolution, legislator generally followed the popular view of Imami Fiqh scholars i.e. the right to Qiṣāṣ (nemesis) is a determinate right for the victim or his/her family and the right to Diyah (blood money) is not a right alongside the right to Qiṣāṣ (nemesis) although it is permitted on the basis of the criminal's consent. But when the enforcement of the right to Qiṣāṣ (nemesis) is conditioned to the payment of surplus of the Diyah (blood money) like Qiṣāṣ of a man for a woman, the legislator has not had a fixed position. This article is trying to determine the determinacy or optionality of the right to Qiṣāṣ and the evolution of legislative policy with an approach to the Fiqh scholars' opinions and their evidence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
علی محمدی جورکویه | mohamdi jurkooyeh
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
نشانی اینترنتی
http://hoquq.iict.ac.ir/article_14495_c49e243be34ee8a0451ba8b0c4396ce2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات