این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 22 مهر 1404
حقوق اسلامی
، جلد ۱۲، شماره ۴۶، صفحات ۱۳۹-۱۶۵
عنوان فارسی
بارنامه الکترونیکی بینالمللی دریایی و کارکردهای آن
چکیده فارسی مقاله
روند رو به افزایش غیرمادیسازی اسناد حمل بینالمللی، به ویژه حمل از راه دریاها با استفاده از ابزار الکترونیکی به دلیل سرعت مناسب، کمهزینهبودن و دقت محیط الکترونیکی روز به روز در حال افزایش است. در این میان، صدور بارنامه به عنوان مهمترین سند حمل کالاها در فرم الکترونیکی، همیشه در دهههای اخیر در کانون توجه پروژههای قانونگذاری ملی و بینالمللی بوده است. مقرارت «بولرو»، «سیداکس» و «آنسیترال»، سه تلاش قابل توجه در عرصه بینالمللی در این باره بوده است که کوشیدهاند سه کارکرد بارنامه کاغذی اعم از «تلقی بارنامه به عنوان دلیل قرارداد حمل»، «رسید دریافت کالاها» و «سند مالکیت» را در فضای الکترونیکی نیز برای بارنامه الکترونیکی محقق سازند. به رغم تحقق دو کارکرد «دلیل قرارداد حمل» و «رسید کالاها» در جایگزینی بارنامه کاغذی با بارنامه الکترونیکی درباره کارکرد مالکیت، بیشتر نویسندگان معتقدند تلقی بارنامه به عنوان سند مالکیت باید به وسیله رویّه تجاری بازرگانی بینالمللی نیز به رسمیت شناخته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Marine International Electronic Bill of Lading and Its Functions
چکیده انگلیسی مقاله
The increasing process of dematerialization of international shipping documents, especially shipping through the sea using electronic instruments, is being increased day by day because of its speed, low cost and accuracy of electronic environment. In this regard, issuing bill of lading as the most important document for shipping goods in electronic form has been constantly the focus national and international legislation projects over the decades. Three important efforts at international level in this field include Bolero regulations, CMI and UNCITRAL that have tried to realize 3 functions of paper bill of lading (including considering bill of lading as a contract for carriage, receipt of goods delivery and ownership document) for electronic bills in hyperspace. Despite to realization of two functions of shipping contract evidence and receipt of goods in regard with replacing paper bill with electronic bill, concerning ownership, majority of authors believe that considering bill of lading as ownership document should be recognized by means of international business procedure as well.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
مجیدرضا عرب احمدی | majid reza arab ahmadi
گروه حقوق، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد (Islamic azad university of najafabad)
مصطفی السان |
استادیار دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
ابراهیم نوشادی |
استادیار دانشگاه محقق اردبیلی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه محقق اردبیلی (Mohaghegh ardabili university)
نشانی اینترنتی
http://hoquq.iict.ac.ir/article_19625_63403a9755df2cbf49868847c4f563ff.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات