این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 21 مهر 1404
حقوق اسلامی
، جلد ۱۳، شماره ۴۸، صفحات ۹۱-۱۲۵
عنوان فارسی
حکمتهای کیفر در نظام جزایی اسلام
چکیده فارسی مقاله
چکیده در توجیه کیفر، گاهی سخن از اهداف و فلسفه کیفر به میان میآید. در مکاتب کیفری این موضوع مورد بحث قرار میگیرد که اهداف و فلسفه کیفرهای وضعشده کداماند؟ ولی وقتی سخن از اهداف کیفر از نگاه اسلام به میان میآید، اموری مد نظر است که کیفر برای دستیابی به آنها پیشبینی و اجرا میشود و بهتر است این مباحث را با عنوان حکمتهای کیفر بررسی کنیم. مقصود از حکمتهای مجازات، مصالحیاند که مبیّنان شریعت به عنوان مصالح مبدأ (حکمت) بیان کردهاند. گاهی نیز علت حکم (مصلحت معیار) در ادله بیان شده است که حکم دائرمدار آن است. البته بحث درباره حکمت کیفرهای اسلامی از نظر اهمیت، با علت وضع کیفر همردیف نیست؛ ولی تبیین حکمت کیفر از آن جهت که قانونگذار را در امر کیفرگذاری کمک میکند یا هدف قانونگذار را بیان میکند، قابل توجه و سودمند میباشد. در ادبیات حقوقی برای بیان این مفهوم، از اصطلاح «فلسفه مجازات» نیز استفاده میشود. در نوشتار حاضر، نخست به بحث فلسفه کیفر در سه بخش «حدود»، «قصاص» و «تعزیرات»، نگاه خاص شده است؛ زیرا هریک از این موارد از ویژگیها و اهدافی برخوردارند. سپس با نگاه کلی، فلسفه کیفر از منظر اسلام مورد بررسی قرار گرفته است. نوشتار حاضر با ادبیات خاص دروندینی نگاشته شده است و به دلیل داشتن نوع جهانبینی و مبانی هستیشناختی و معرفتشناسی خاص، در منابع و آموزههای دین مبین اسلام، کاوش شده است. کیفر، فلسفه کیفر، اهداف کیفر، نظام کیفری اسلام، حکمت کیفر.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفر، فلسفه کیفر، اهداف کیفر، نظام کیفری اسلام، حکمت کیفر،
عنوان انگلیسی
Wisdoms of Punishment in the Penal System of Islam
چکیده انگلیسی مقاله
To justify punishment, sometimes its objectives and philosophy are spoken of. In penal schools, discussions are made to find which the objectives and philosophy of the decreed punishments are. When objectives of punishment as viewed by Islam are spoken, however, what is intended is things to attain them punishment is predicted and executed; and, it is better to study and discuss these issues under 'wisdoms of punishment'. By 'wisdom of punishment', interests are meant which have been introduced as interests determined by the Origin (wisdom, hikmah). Sometimes wisdom of a verdict (the standard interest) has been stated in the evidence for verdict and the verdict depends upon it. Of course, importance of 'wisdom of the Islamic punishments' is not the same as that of the reason behind enacting these punishments; explication of the wisdom of punishment, since it helps the legislator to specify punishments or since it describes the goal pursuing by the legislator, is noteworthy and helpful. In legal literature, to mention this concept, the term 'philosophy of punishment' is used. In the present writing, 'philosophy of punishment' is discussed in three sections: 'hudud (Islamic punishments)', 'qisas (retaliation)', and 'ta'zirat (punishments having maximum and minimum limits determined by law and judge)'; for each of which has its own characteristics and objectives. Then, philosophy of punishment as viewed by Islam has been discussed. The present article has been put in writing in accord to intra-religious literature; and, since it has its own worldview, ontology, and epistemology, sources and teachings of the clear religion of Islam has been referred to and discussed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
غلامرضا پیوندی |
استادیار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
سازمان اصلی تایید شده
: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
نشانی اینترنتی
http://hoquq.iict.ac.ir/article_22576_36c0806e3f5be728ccc47a0804a4eef5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات