مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، جلد ۷۷، شماره ۳، صفحات ۱۴۲-۱۴۵

عنوان فارسی ارزیابی اثر آموزش به‌شیوه تئوری و سمیولوژیک مبحث آناتومی کف لگن در آموزش دوره دستیاری تخصصی رشته زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی تهران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نگاه حرفه‌ای به‌مقوله آموزش با توجه به رشد فزآینده دانش فنی آموزش در حیطه آموزش پزشکی ضروری می‌باشد. هدف این مطالعه بررسی اثر آموزش به‌شیوه تئوریک و سمیولوژیک مباحث کف لگن در آموزش دستیاران رشته جراحی زنان و زایمان در دانشگاه علوم پزشکی تهران است. روش بررسی: پژوهش کنونی در 66 نفر از دستیاران تخصصی رشته زنان و زایمان سال سوم و چهارم دانشگاه علوم پزشکی تهران در اسفند 1395 تا فروردین 1396 انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل یک پرسشنامه، شامل 19 سوال چهار گزینه‌ای در مورد مبحث آناتومی کف لگن بود. ابتدا پرسشنامه‌ها تحت عنوان آزمون پیش‌آزمون در اختیار دستیاران بالینی قرار گرفت، سپس کلاس آموزشی تئوری و عملی آناتومی کف لگن توسط اساتید و دستیاران فوق تخصصی گروه کف لگن برگزار شد و در پایان کلاس‌ها دوباره پرسشنامه‌های پیش‌آزمون قرار گرفت و میزان پاسخ‌گویی سوالات پیش و پس از آموزش مورد آنالیز قرار گرفت. یافته‌ها: از مجموع 66 نفر، 30 نفر در پیش‌آزمون و 66 نفر در پس‌آزمون شرکت کرده بودند. میانگین نمره دستیاران بالینی زنان در مبحث آناتومی کف لگن پیش از مداخله 7/14±5/388 و پس از مداخله 2/181±12/57 بود (0/001P=). اختلاف میانگین‌ها پیش و پس از آموزش در تمامی سطوح از نظر آماری تفاوت معنادار داشت. نمرات کلی آگاهی در پس‌آزمون، به‌صورت معنادار آماری (05/0P<) نسبت به پیش‌آزمون افزایش یافت. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش، می‌توان بیان کرد آموزش به‌شیوه تئوری و سمیولوژیک مبحث آناتومی کف لگن در آموزش دوره دستیاری تخصصی رشته زنان و زایمان سبب افزایش دانش و آگاهی آن‌ها شد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دستیاران تخصصی، آموزش پزشکی، دپارتمان زنان و زایمان

عنوان انگلیسی Assessment of an educational program including formal lectures and practical sessions using simulators in anatomy of the pelvic floor in Tehran University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background: A professional vision at education is necessary, because of the increasing development of technical education in the field of medical education. In the conventional methods, although mastering in the field and being up-to-date is necessary, today, the faculty member must be able to design and implement a group of learning experiences for the students in order to learn and to conduct valid exams. Methods: Our study was an interventional study, conducted on obstetrics and gynecology residents of the 3rd and 4th year at Tehran University of Medical Sciences in March, 2016. The number of participants was 66. The data collection was performed by a questionnaire. The included 19 questions about the anatomy of pelvic floor. At first, the questionnaires were administered to pre-test students to assess the amount of information before and then the theoretical and practical class about the anatomy of pelvic floor were held. At the end of classes, pre-test questionnaires were returned to residents. The responses to questions before and after the training were analyzed. Results: Our study was conducted on 66 obstetrics and gynecology residents. Of the 66 subjects, 30 were in the pre-test and 66 were in the post-test. The mean score of residences in the anatomy of the pelvic floor before intervention was 5.388±7.14 and after intervention was 12.57±2.181 (P=0.001). The difference in mean before and after education was significant at all levels of study. The general knowledge scores in the post-test, was significantly (P< 0.05) higher than pre-test. Conclusion: According to our findings, it can be stated that the implementation of scholarship project regarding the knowledge of obstetrics and gynecology residences by the method of theoretical and anatomical teaching of anatomy of pelvic floor increases their knowledge, consequently, increase ability of surgical procedures of the residents and reduce complications. It is recommended that other education centers use a similar method to educate obstetrics and gynecology residents.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فهیمه قطبی‌زاده وحدانی | Fahimeh Ghotbizadeh Vahdani
Department of Obstetrics and Gynecology, Vali-e-Asr Hospital, Maternal, Fetal and Neonatal Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه زنان و زایمان، بیمارستان ولیعصر، مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

مریم دلدار پسیخانی | Maryam Deldar Pasikhani
Department of Obstetrics and Gynecology, Vali-e-Asr Hospital, Maternal, Fetal and Neonatal Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه زنان و زایمان، بیمارستان ولیعصر، مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

تهمینه اعزازی | Tahmineh Ezazi
Department of Obstetrics and Gynecology, Vali-e-Asr Hospital, Maternal, Fetal and Neonatal Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه زنان و زایمان، بیمارستان ولیعصر، مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

زهرا پناهی | Zahra Panahi
Department of Obstetrics and Gynecology, Vali-e-Asr Hospital, Maternal, Fetal and Neonatal Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه زنان و زایمان، بیمارستان ولیعصر، مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://tumj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-3666-144&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/54/article-54-1719788.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات