مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۵، صفحات ۴۲۱-۴۳۰

عنوان فارسی موانع رعایت استانداردهای اخلاق حرفه‌ای در مراقبت‌های بالینی از دیدگاه پرستاران
چکیده فارسی مقاله مقدمه: رعایت معیارهای اخلاق حرفه‌ای جزء ماهیت ذاتی حرفه پرستاری است. بدین وسیله فرد متعهد می‌شود که فعالیت‌های حرفه‌ای خود را درست انجام دهد. به طوری که به مددجو آسیب نرساند و مراقبت‌ها برای مددجو سیر بهبودی به همراه داشته باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین موانع رعایت اخلاق حرفه‌ای از دیدگاه پرستاران در سال 1391 انجام گردید. روش‌ها: این مطالعه توصیفی-مقطعی با مشارکت 152 پرستار شاغل در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی جهرم به صورت سرشماری انجام گردید. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه محقق‌ساخته‌ای بود که به بررسی موانع رعایت استانداردهای اخلاق حرفه‌ای در سه بعد مدیریتی، محیطی و فردی-مراقبتی می‌پرداخت. داده‌ها با محاسبه فراوانی نسبی پاسخ‌ها در هر گویه و فراوانی وزنی در بین حیطه ها تحلیل شد. نتایج: اغلب پاسخ دهندگان با نقش بازدارنده هر سه دسته عوامل محیطی(5/68%)، فردی-مراقبتی(7/62%) و مدیریتی(6/61%) در رعایت معیارهای اخلاق حرفه‌ای موافق بودند. مهم‌ترین موانع رعایت اخلاق حرفه‌ای در بعد مدیریتی شامل کمبود پرسنل (3/80%)، در بعد محیطی شامل ازدحام بخش (6/75%) و در بعد فردی مراقبتی نیز شامل عدم ارضای نیازهای پایه مانند کفایت درآمد یا استراحت کافی در پرسنل پرستاری (4/84%) بود. نتیجه‌گیری: عوامل محیطی به عنوان مهم‌ترین ابعاد تأثیرگذار در عدم رعایت معیارهای اخلاق حرفه‌ای شناخته شدند. لذا پیشنهاد می‌گردد مراکز بهداشتی درمانی به ویژه بیمارستان‌ها با برنامه‌ریزی دقیق و تأکید بر اصول و استانداردهای مراقبتی از جمله عوامل محیطی، اهمیت رعایت اخلاق حرفه‌ای در بهبود شرایط بیماران و مزایا و معایب عدم رعایت اخلاق حرفه ای، و همچنین فراهم کردن شرایط مطلوب برای پرستاران، موانع را اصلاح و رفع نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اخلاق حرفه‌ای، معیارهای اخلاقی، مراقبت بالینی، پرستاری

عنوان انگلیسی Barriers to Respect Professional Ethics Standards in Clinical Care Viewpoints of Nurses
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Observing the criteria of professional ethics is an innate trait of nursing profession by which an individual gets committed to perform appropriately so that make no harm to the clients and improve their health status. This study aimed to determine barriers to observe professional ethics from nurses’ viewpoints in year 2012. Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted on a census sample of nurses working in hospitals affiliated to Jahrom University of Medical Sciences (n=152). Data gathering tool was a researcher-made questionnaire about three categories of barriers to compliance with professional ethics standards, including “managerial”, “environmental” and “individual care-giving” obstacles. Data was analyzed by calculating frequency of responses to items, and weighted frequencies in each category. Results: Most responders agreed to the barrier role of environmental (68.5%), individual care-giving (62.7%) and managerial (61.6%) items in meeting ethical standards in practice. The most important barriers were lack of staff (80.3%) regarding management area, overcrowded wards (75.6%) considering environmental area, and failure in fulfillment of basic needs such as sufficient income or enough break-time for nursing staffs (84.8%). Conclusion: Environmental areas were the most important barriers of compliance with professional ethics. Therefore it is recommended that health organizations especially hospitals put emphasis on principles and standards of health care, including environmental factors via precise planning, drawing attention to importance of professional ethics in patients’ recovery, advantages of regarding these ethics and disadvantages of violating them, as well as providing desirable situation for nurses to overcome these barriers.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی دهقانی | ali dehghani
 instructor, department of nursing, nursing and paramedics faculty, jahrom university of medical sciences, jahrom, iran. email ali_dehghani1388@yahoo.com
علی دهقانی مربی ، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران. ali_dehghani1388@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)

مهدی دست پاک | mehdi dastpak
instructor, department of foreign languages, school of medicine, jahrom university of medical sciences, jahrom, iran.email md_dataforse@yahoo.com
مهدی دست پاک مربی ، گروه زبان خارجی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جهرم، جهرم، ایران. md_dataforse@yahoo.com ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی جهرم (Jahrom university of medical sciences)

علیرضا غریب | alireza gharib
instructor, department of research and technology, kurdistan university of medical sciences, sanandaj, iran. email gharibalireza@yahoo.com
علیرضا غریب مربی ، گروه پژوهش و تکنولوژی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران. gharibalireza@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کردستان (Kordestan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1458-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده سایر موارد
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات