|
مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۳، شماره ۷، صفحات ۵۷۱-۵۷۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه تأثیر آموزش از طریق ویدیو و نمایش توسط مدرس بر میزان یادگیری مهارتهای عملی دانشجویان پرستاری |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: از آنجا که کاربرد تکنولوژی در آموزش، نقش کلیدی در افزایش کیفیت آموزش ایفا میکند، بر یافتن روشهای آموزشی برتر و بهبود تجهیزات و مواد آموزشی تاکید می شود. مطالعه حاضر با هدف مقایسه دو روش آموزشی نمایش توسط مدرس و نمایش فیلم بر میزان یادگیری مهارتهای عملی دانشجویان پرستاری انجام شده است. روشها: این پژوهش یک مطالعه نیمه تجربی است که بر روی 48 نفر از دانشجویان ترم یک پرستاری (ورودی نیمسال اول و دوم 90-1389) دانشکده پرستاری و مامایی مشهد انجام شد که به روش سرشماری انتخاب شدند. دانشجویان نیمسال اول به صورت غیر تصادفی در گروه نمایش تحت نظر مدرس، و دانشجویان نیمسال دوم در گروه نمایش از طریق فیلم قرار داده شدند. یادگیری دانشجویان از طریق پرسشنامه و چکلیست پژوهشگر ساخته و در طی آزمون OSCE ارزیابی شد. جهت مقایسه میزان یادگیری در دو گروه از آزمون تی مستقل و من ویتنی استفاده شد. نتایج: میانگین نمرات گذاشتن و خارج کردن سوند معده، پوشیدن و خارج کردن دستکش به روش غیر جراحی در گروه نمایش با مربی از گروه نمایش با فیلم بیشتر بود (02/0p<). اما در مورد مهارت شستشوی دستها به روش غیر جراحی نتایج نمرات در دو گروه تفاوت معنادار نداشت (077/0p=). نتیجهگیری: با توجه به این که یادگیری در روش فیلم کمتر از نمایش بود، لذا این پژوهش نیز تأییدی بر اولویت استفاده از مدرس برای آموزش مهارتها است. البته بر اساس یافتهها، در مواردی که امکان اجرای نمایش توسط مدرس به دلیل کمبود مدرس و یا تجهیزات امکانپذیر نباشد، میتوان از روش نمایش فیلم به عنوان روش جایگزین و همچنین به عنوان روش تکمیلی برای ارتقای یادگیری دانشجویان و رسیدن آنها به سطح تسلط استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مهارتهای عملی، آموزش ویدیویی، نمایش |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of Video-Based Instruction and Instructor Demonstration on Learning of Practical Skills in Nursing Students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Since technology has an important role in the improvement of educational quality, finding better methods of teaching and learning and improving equipment and teaching materials is emphasized. Regarding this, two educational methods- presentation by the instructor and video presentation, were offered and their effectiveness on nursing students’ learning skills was compared. Methods: This quasi-experimental study was carried on 48 nursing students of Mashhad nursing and midwifery school. One group received training through video film and the other were taught by instructor demonstration. Both had opportunity for practical exercise. The students’ learning was assessed via questionnaires and checklists in OSCE. To compare the scores of the two groups, the independent T-test and Mann Whitney U test were used. Results: The results indicated that the average grade for insertion and remove of NG tube, putting on and taking off the gloves in a non-surgical way in the instructor-led demonstration group was more than the video-presentation group (p< 0.020). But in the case of hand scrub in a non-surgical way, the results did not indicate a significant difference (p< 0.077). Conclusion: Video presentation showed to be less effective. This research confirms the superiority of instructor-led training for practical skills. Of course, in cases where live presentation- due to lack of instructors or equipment- is not possible, video-presentation as an alternative or as a complementary method could be used. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Practical Skills, Video-based Education, Demonstration, |
|
نویسندگان مقاله |
حجی محمد نوروزی | heji mohammad nourozi instructor, department of medical-surgical nursing, nursing amp;amp;midwifery school, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran. e-mail norozihm@mums.ac.ir حجی محمد نوروزی مربی ، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی، مشهد،ایران norozihm@mums.ac.ir سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
فرخنده رخی | farkhondeh rokhi instructor , department of medical-surgical nursing, nursing amp;amp;midwifery school mashhad university of medical sciences mashhad, iran. e-mail frokhi@mums.ac.ir فرخنده رخی، کارشناس ارشد آموزش پرستاری گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی،دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران. frokhi@mums.ac.ir ؛ سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
حسین کریمی مونقی | hossein karimi moonaghi assistant professor, department of medical education, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran. e-mail karimih@mums.ac.ir دکتر حسین کریمی مونقی استادیار ، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی و گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران. karimih@mums.ac.ir سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1868-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
شیوه های آموزش |
نوع مقاله منتشر شده |
نامه علمی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|