پژوهشنامه علم سنجی، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۱۳۵-۱۴۶

عنوان فارسی بررسی ارتباط میان هم‌انتشاری دانشگاه-صنعت و تجاری‌سازی دانش دانشگاهی در قالب اسپین‌‌آف در ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از انجام این پژوهش، بررسی ارتباط میان هم‌انتشاری دانشگاه و صنعت با تجاری‌سازی دانش در قالب اسپین‌‌آف در ایران می‌‌‌‌باشد. روش‌شناسی: این پژوهش با رویکرد علم‌سنجی و استفاده از روش پژوهش اسنادی، هم‌انتشاری صنعت و دانشگاه ایران را در پایگاه وب­آو ساینس در بازه زمانی 2010 تا 2014 محاسبه کرده و ارتباط آن را با اسپین‌آف‌هایی که توسط دانشگاه‌های ایران در دوره پنج‌ساله 1389 تا 1393 شکل گرفته‌اند مورد بررسی قرار داده است. به‌منظور بررسی این ارتباط، از روش آماری هم‌بستگی اسپیرمن استفاده شده است. یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل آماری نشان داد که در تمامی این سال‌ها تعداد هم‌انتشاری دانشگاه‌های ایران با تعداد اسپین‌آف‌های برگزارشده توسط این دانشگاه‌ها ارتباطی قوی داشته است. به‌عبارت‌دیگر، هم‌‌انتشاری بیشتر، به شکل‌گیری اسپین‌آف‌های بیشتری منجر شده است. نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش،‌ می‌توان سیاست‌های پژوهشی را به‌گونه‌ای اتخاذ نمود که همکاری پژوهشی میان دانشگاه‌ها و بخش تحقیق و توسعه در صنایع، در قالب هم‌انتشاری افزایش یابد و از این طریق منجر به گسترش تجاری‌سازی دانش دانشگاهی گردد. پژوهش‌های مشترکی که سودآوری تجاری دارند، می‌توانند علاوه‌بر تقویت پیوند میان صنعت و دانشگاه، نیازهای شغلی هردو گروه را برآورده سازند. بر این اساس از طریق تمرکز بر پژوهش‌های مشترک، می‌توان به تجاری‌سازی دانش دست‌یافت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی An Investigation into the co-publication status of the university and industry and Knowledge Commercialization as Spin-off in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Purpose:.The aim of this research is to investigate the relationship between the state of university- industry co-publication and the state of commercialization of knowledge in the form of spin-off in the Iranian universities. Methodology: Using scientometrics method, the university-industry co-publications in Iran is calculated during 2010-2014, as well as its relation with spin-off formation in the Iranian universities during the mentioned period by calculating the Spearman Correlation Coefficient. Findings: The results of the study indicated that there was a significant relationship between the university-industry co-publications and spin-off formation in the target universities during the target years. In other words, more co-publication between universities and industries meant more spin-off formation in universities. Conclusion: Based on the results of this research, relevant authorities can develop research policies so that the university-industry collaboration in the form of co-publication are encouraged so as to increase and help commercialization of knowledge.Joint research with commercial interest can make the linkage between university and industry stronger, and at the same time, meets the job requirements of both groups. Considering this, focusing on joint publication is expected to create knowledge commercialization.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله منصوره صراطی شیرازی |
استادیار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام( ISC )ومرکزمنطقه ای اطلاع رسانی علوم وفناوری

فریده عصاره |
استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز

عبدالحسین فرج پهلو |
استاد گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز


نشانی اینترنتی http://rsci.shahed.ac.ir/article_514_a9e37cd21dc2f3e09cd9437a2390dfde.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2112/article-2112-1709728.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات