|
پژوهشنامه علم سنجی، جلد ۳، شماره ۶، صفحات ۱-۱۴
|
|
|
عنوان فارسی |
شناسایی و طبقهبندی اهداف، مخاطبان و چالشهای مراکز علمسنجی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: پژوهش حاضر با مطالعه مراکز علمسنجی دانشگاههای علوم پزشکی، به شناسایی و طبقهبندی اهداف، مخاطبان و چالشهایی که این مراکز با آنها روبهرو هستند میپردازد. روششناسی: این تحقیق از نوع کیفی کاربردی علمسنجی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری شامل خبرگان و همچنین دستاندرکاران فعالیتهای علمسنجی در دانشگاههای علوم پزشکی است. تحقیق حاضر از نوع کیفی است و گردآوری اطلاعات با استفاده از تکنیک مصاحبه بین جامعه آماری صورت گرفته است. یافتهها: نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل محتوای کیفی مصاحبهها به سبک گرانددتئوری، منجر به استخراج دو مقولۀ اصلی بهعنوان اهداف مراکز علمسنجی شامل «برنامهریزی و نگاشت علمی-پژوهشی» و «توسعه و ارتقای سطح پژوهش» شده است. همچنین مخاطبان شناساییشده برای مراکز علمسنجی در دو گروه اصلی «مخاطبان دروندانشگاهی» و «مخاطبان بروندانشگاهی» تقسیم شدند. چالشهای پیش روی مراکز علمسنجی نیز در دو مقوله اصلی: «چالشهای مرتبط با رسمیت و ساختار سازمان» و «ترجمان دانش» شناسایی و استخراج شدند. نتیجهگیری: شناسایی و دستهبندی اهداف، گروههای مخاطب و همچنین تعیین مشکلات پیش روی مراکز علمسنجی گامهای اولیه در راستای بهینهسازی این مراکز و کاربردیکردن آنها هستند که درمجموع باعث کمک به پژوهش و تولید علم در دانشگاههای علوم پزشکی خواهند شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
علمسنجی، مراکز علمسنجی، گراندد تئوری، دانشگاههای علوم پزشکی، |
|
عنوان انگلیسی |
Identification and classification of the aims, audiences and challenges of scientometrics departments in Iranian medical universitiesفق |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Goal: This research investigates the aims, audiences and challenges the scientometrics departments of Iranian medical universities are faced with. Methodology: The present research is an applied survey in which qualitative methods are utilized. The research population consists of experts in scientometrics as well as the staff and managers involved in scientometrics and research coordination in three medical universities in Tehran i.e.Tehran (TUMS), Iran (IUMS) and Shahid Beheshti University of Medical Sciences (SBUMS).In total 25 people were interviewed and the data was processed in a grounded theory method in which main categories and sub-categories were identified. Results: Two main categories were identified as the aims of the departments: (1) Science planning and mapping; (2) Research promotion and development. The potential audiences of the scientometrics departments are categorized as internal and external groups where internal audiences are those who work in the university. Main challenges the scientometrics departments in medical universities are faced with can be categorized as: (1) Organizational structure; and (2) Knowledge interpretation. Conclusions: The categories and subcategories explored for the scientometrics departments in medical universities can help better understanding of such departments in universities and can facilitate development of scientometrics departments and programs in other universities and institutions. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه آتش دلیگانی | . کارشناسی ارشد علمسنجی، دانشگاه شاهد
سعید اسدی | استادیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شاهد
حمزه علی نورمحمدی | دانشیار گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه شاهد
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rsci.shahed.ac.ir/article_503_932702420d6402e79e8425b6b447b078.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2112/article-2112-1709720.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|