مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۶۶-۲۷۵

عنوان فارسی ضرورت شناسایی و سنجش «دستاوردهای یادگیری» در آموزش علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: دستاوردهای یادگیری به عنوان آنچه دانشجویان در پایان دوره آموزش کسب می‌کنند تعریف می‌شود. رویکرد آموزشی دستاورد محور با تمرکز بر تعیین، تعریف و سنجش دستاوردهای یادگیری یکی از ابزارهای مهم، رایج و رو به رشد در اصلاح و ارتقای کیفیت یادگیری در نظام‌های آموزش پزشکی بیش‌تر کشور‌های پیشرفته دنیا است. نظر به اهمیت این رویکرد آموزشی، مقاله حاضر در نظر دارد به معرفی آن در آموزش علوم پزشکی ایران بپردازد. روش‌ها: مطالعه حاضر از نوع مروری است که با جستجوی منابع کتابخانه‌ای و بانک‌های اطلاعاتی نظیر Science Direct،sagepub، proquest، emerald، pubmed، google Scholar و magiran با استفاده از کلمات کلیدی آموزش علوم پزشکی، آموزش دستاورد محور، سنجش دستاوردهای یادگیری و آموزش مبتنی بر شایستگی انجام و در نهایت شامل 7 کتاب و 42 مقاله منتشر شده بین سال‌های 1980 تا 2013 شد. نتایج: دستاوردهای یادگیری مفهوم یادگیری اصیل را مورد نظر قرار داده و آن را به عملکرد و قابلیت‌های حرفه‌ای، یادگیری مداوم و پیشرفت و موفقیت در زندگی علمی‌ و شخصی ارتباط می‌دهد. رویکرد آموزشی دستاورد محور تفاوت‌های مهمی ‌با رویکردهای سنتی آموزش و یادگیری دارد. دانشجویان در این رویکرد به طور فعال در فرایند آموزش و یادگیری حضور دارند و متمرکز بر دستاوردهای از پیش تعیین شده هستند. نتیجه‌گیری: با شناخت بیش‌تر و استفاده از دستاوردهای یادگیری در امر آموزش، برنامه‌ریزی درسی و مهم‌تر از همه سنجش کیفیت یادگیری و قابلیت‌های دانش‌آموختگی می‌توان گام بلندی در زمینه ارتقا و تضمین کیفیت آموزش علوم پزشکی برداشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Need to define and measure "learning outcomes" in medical education
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Learning outcomes are defined as what students get at the end of the training period. Outcome-based education approach focusing on determining, defining and assessing learning outcomes is one important tool in the improvement of the quality of learning in medical education in the most developed countries. According to importance of this approach, this study intends to introduce that in medical education in Iran. Methods: whit study of library electronic resources including books, articles, reports and studies published in medical education were collected information and documentation about the Outcome-based approach to learning. Results: The original concept of the learning outcomes learning and put it into practice and the professional development and continuous learning and academic and personal success in life is connected.Outcome-based learning approach, an important difference with traditional approaches to teaching and learning. In this approach, students are actively involved in the learning process and are focused on the achievement of pre-determined. Conclusions: With better understanding and application of learning outcomes in education, curriculum and quality of all learning and assessment capabilities graduation can be a great step in improving medical education and quality assurance harvest.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجید یوسفی افراشته | majid yousefi afrashteh
 educational research and evaluation department, educationa and psychology faculty, university of tehran, tehran, iran. mjduosefi@gmail.com
مجیدیوسفی افرشته، دانشجوی دکتری رشته سنجش آموزش ، گروه سنجش و تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. mjduosefi@gmail.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمود قاضی طباطبایی | mahmoud ghazi tabatabaei
demography department, social science faculty, university of tehran, tehran, iran. smghazi@ut.ac.ir
دکتر محمود قاضی طباطبائی دانشیار ، گروه جمعیت شناسی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. smghazi@ut.ac.ir ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمد جواد غروی | mohammad javad gharavi
clinical laboratory science department, allied medical science, iran university of medical sciences, tehran, iran. gharavi_m_j@yahoo.com
دکتر محمد جواد غروی استاد ، گروه علوم آزمایشگاهی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. gharavi_m_j@yahoo.com ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)

عباس بازرگان | abbas bazargan
educational research and evaluation department, education and psychology faculty, university of tehran, tehran, iran.abazarga@ut.ac.ir
دکتر عباس بازرگان استاد ، گروه سنجش و تحقیقات آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. abazarga@ut.ac.ir ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محسن شکوهی یکتا | mohsen shokouhi yekta
psychology department, education and psychology faculty, university of tehran, tehran, iran.
دکتر محسن شکوهی یکتا دانشیار ، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ms-yekta@viowa.edu
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)


نشانی اینترنتی http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2307-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی مبتنی بر نیازهای جامعه
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات