مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۳، صفحات ۲۵۲-۲۶۵

عنوان فارسی طراحی و اعتباریابی ابزاری برای ارزشیابی دوره‌ی دکتری تخصصی بهداشت باروری ایران بر اساس الگوی سیپ (CIPP)
چکیده فارسی مقاله مقدمه: یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر انجام یک ارزشیابی معتبر، وجود ابزاری مناسب است که بتواند به درستی برنامه را مورد ارزشیابی قرار دهد. این مطالعه با هدف طراحی ابزاری معتبر و پایا برای ارزشیابی دوره‌ی دکتری تخصصی بهداشت باروری ایران بر اساس الگوی سیپ انجام شد. روش‌ها: این مطالعه در سال 92 در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان انجام شد. طراحی و اعتبار یابی پرسشنامه در چهار مرحله صورت گرفت؛ ابتدا با بررسی متون و مطالعه منابع متعدد کتابخانه‌ای و اینترنتی مربوط به الگوی ارزشیابی سیپ (CIPP) سؤالات اصلی ارزشیابی در 4 حیطه‌ی زمینه، درون‌داد، فرآیند و برون‌داد طراحی گردید، سپس با استفاده از منابع موجود در ایران و سایر کشورها، شاخص‌های هر حیطه تدوین شد و بر اساس آن پرسشنامه‌های محقق‌ساخته تهیه گردید. در مرحله بعد روایی محتوایی و صوری ابزار با نظر متخصصین و شاخص روایی محتوا سنجیده شد. در نهایت پایایی پرسشنامه با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ و ضریب لاندای گاتمن برآورد شد. نتایج: در دو مرحله اول و دوم با مروری بر متون، مقالات و کتب سؤالات اصلی ارزشیابی و 156 شاخص در چهار حیطه استخراج گردید و چهار پرسشنامه به طور جداگانه برای 4 گروه با عناوین مدیر گروه (مسؤول دوره دکتری بهداشت باروری)، اعضای هیأت‌علمی (مدرسین دوره دکتری بهداشت باروری)، دانش‌آموختگان و دانشجویان رشته، تهیه شد. در مرحله سوم با نظرخواهی از اساتید و با حذف 8 سؤال، اضافه شدن بین3-15 سؤال در هر حیطه اصلاح سؤالاتی که CVI بین 70/0 تا 79/0 داشتند پرسشنامه روا گردید، متوسط شاخص روایی محتوا90/0 بود. در مرحله چهارم برای تعیین پایایی پرسشنامه‌ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن به ترتیب(98/0، 96/0، 98/0، 98/0) برآورد شد. همچنین ضریب لاندای گاتمن برای پرسشنامه مدیران گروه‌ها، اعضای هیأت‌علمی، دانشجویان و دانش‌آموختگان به ترتیب 98/0، 68/0، 89/0، 91/0 برآورد گردید. نتیجه‌گیری: ابزار طراحی‌شده برای ارزشیابی دوره دکتری بهداشت باروری از روایی و پایایی لازم برخوردار بود و این ابزار با انجام تغییرات لازم بر اساس اهداف و ویژگی‌های رشته قابل استفاده برای ارزشیابی دوره‌های مختلف آموزشی می‌باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Development and Validation of an Instrument to Evaluate Reproductive Health PhD Program in Iran Based on CIPP Evaluation Model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: An appropriate and accurate tool is one of the most important factors of a valid evaluation. The purpose of this study was to construct a valid and reliable instrument to evaluate reproductive health PhD program in Iran based on the CIPP Evaluation Model. Methods: This study was conducted in Isfahan University of Medical Sciences in year two thousand thirteen. The questionnaire designing and validating was conducted in four phases at first the main questions in four domains of context, input, process, and product were designed according to literature and various library and internet sources related to CIPP evaluation model review. Then the indicators were extracted for each domain using available resources in Iran and other countries and then the researcher made questionnaires were constructed based on these indicators. In the next phase, content and face validity were assessed to determine the validity of the questionnaires. Content validity was evaluated by the opinions of the experts and content validity index. Finally, The Cronbach’s alpha coefficient and the Guttman’s Lambda coefficient were calculated. Results: At first and second phases, four questionnaires based on 156 indicators extracted in four domains (context, input, process and output) by researchers were designed for four groups head of department (responsible for Reproductive Health PhD program), faculty members (faculties of Ph.D. in Reproductive Health), graduates and students of this field. In the third phase, the questionnaires were validated by the opinions of the experts, the elimination of 8 questions, adding 3-15 questions depending on the domain and the group and then questions having CVI from 0.70 to 0.79 were modified. The average of scale-level content validity index was 0.90 and the reliability of the questionnaires of the head of department, faculty members, students and graduates were determined through Cronbach’s alpha coefficient which were 0.98, 0.96, 0.98, and 0.98 respectively. Guttman's Lambda coefficient was 0.98, 0.68, 0.89 and 0.91, respectively. Conclusion: The designed tool for evaluating Reproductive Health Ph.D. Program was valid and reliable and can be used for evaluating different educational programs under the consideration of program objectives and characteristics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مهشید عبدی شهشهانی | mahshid abdishahshahani
m.sc. student in midwifery, faculty of nursing and midwifery, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. abdi_mahshid@yahoo.com
مهشید عبدی شهشهانی دانشجوی کارشناسی ارشد مامایی گرایش بهداشت باروری ، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. abdi_mahshid@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

سهیلا احسان پور | soheila ehsanpour
instructor, department of medical education, medical education research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. e-mail ehsanpour@nm.mui.ac.ir
سهیلا احسان پور مربی ، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ehsanpour@nm.mui.ac.ir ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

نیکو یمانی | nikoo yamani
assistant professor, department of medical education, medical education research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. e-mail yamani@edc.mui.ac.ir
دکتر نیکو یمانی استادیار ، گروه آموزش پزشکی، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. yamani@edc.mui.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

شهناز کهن | shahnaz kohan
 assistant professor, nursing amp;amp; midwifery care research center, department of midwifery and reproductive health, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. e-mail kohan@nm.mui.ac.ir
دکتر شهناز کهن استادیار ، گروه مامایی و بهداشت باروری، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. kohan@nm.mui.ac.ir ؛
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)

زهرا دهقانی | zahra dehghani
m.sc. in psychometrics, medical education research center, isfahan university of medical sciences, isfahan, iran. e-mail z.dehghani88@gmail.com
زهرا دهقانی کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری روانسنجی ، مرکز تحقیقات آموزش علوم پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. z.dehghani88@gmail.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی اصفهان (Isfahan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2463-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارزشیابی برنامه
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات