مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۴، شماره ۱۰، صفحات ۸۸۶-۸۹۴

عنوان فارسی برون‌دادهای پژوهشی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پرستاری و سطوح شاهدمحوری آنها
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پایان‌نامه‌های پرستاری یکی از مهم‌ترین منابعِ تولید علم و ایجاد شواهد برای عمل پرستاری هستند. هدف از مطالعه‌ی حاضر، بررسی برون‌دادهای پژوهشی پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مشهد و سطح شواهد حاصل از آنها بود. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی است. به منظور انجام این مطالعه، کلیه پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد پرستاری انجام شده طی سال‌های 1381 تا 1390 در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد، بررسی و مقالات حاصل از آنها، از طریق مراجعه به پایگاه‌های اینترنتی معتبر مورد جستجو قرار گرفت. مقالات حاصل از نظر سطح شاهدمحوری و نوع مجله‌ای که در آن به چاپ رسیده‌اند مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج: 92 پایان‌نامه در فاصله زمانی مذکور نگارش شده بود. از این پایان‌نامه‌ها، 70 مقاله تاکنون منتشر شده است. 39 درصد از پایان‌نامه‌های مورد بررسی در سطح شش (مطالعات توصیفی،کیفی، مقطعی)، 38 درصد در سطح چهار (مطالعات موردشاهدی و هم گروهی) و 23 درصد در سطح دو (مطالعات کارآزمایی بالینی تصادفی) شاهدمحوری قرار داشتند. مقایسه‌ی پنج ساله اول و دوم نشان داد که روش پژوهش به کار گرفته شده در پایان‌نامه‌ها، در نیمه اول زمان مورد بررسی، 38 درصد و در نیمه دوم 77 درصد، از نوع نیمه تجربی و تجربی بودند. همچنین 41 درصد از پایان‌نامه‌ها در نیمه اول منتج به چاپ مقاله علمی- پژوهشی شده‌اند که این رقم به 82 درصد در نیمه دوم ارتقا یافته است. نتیجه‌گیری: متدولوژی پایان‌نامه‌های پرستاری به سوی پژوهش‌های متمرکز بر مداخلات بالینی و چالش‌های روز پرستاری تغییر جهت داده است و مقالات حاصل از این پژوهش‌ها در مجلات معتبرتر در حال انتشار است. در عین حال با توجه به اهمیت مراقبت مبتنی بر شواهد ، ضروری است ساز وکارهای فردی و سازمانی برای افزایش سطح شاهدمحوری پژوهش‌ها، اجرا گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Assessment of nursing MSc theses and their levels of evidence
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Nursing theses are one of the most important sources to provide knowledge and evidence for nursing practice. Thus, this study aimed to investigate the status of research outcomes of nursing MSc theses and their levels of evidence. Methods: This study was a cross-sectional descriptive study. All MSc nursing theses conducted from 1381 to 1390 in Mashhad Nursing and Midwifery School were investigated. The articles extracted from these theses were studied as well .These articles were evaluated in terms of their levels of evidence and type of journal in which they were published. Results: Out of 92 theses conducted in this period, 70 articles were published. 39 percent of these theses were in level 6 (descriptive, quantitative, and cross sectional), 38 percent were in level 4 (case-control and cohort studies) and 23 percent were in level 2 (randomized controlled trial). Comparisons between the first five years and the second five years regarding the study type showed that 38 percent and 77 percent of these theses were experimental and quasi-experimental studies in the first and second periods, respectively. Also 41 percent of the theses were published in journals in the first period whereas this number increased to 82 percent in second period Conclusion: The results showed that the methodology of nursing MSc theses has moved toward clinical interventions and important nursing challenges and their resulting articles have been published in more scientific journals. Given the importance of evidence-based practice, it is necessary to develop individual and organizational mechanisms for promoting the levels of evidence in nursing research.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Evidence-based care, MSc, thesis, nursing research.

نویسندگان مقاله عباس حیدری | abbas heydari
associate professor, evidence- based caring research center, department of medical- surgical nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran.
دکتر عباس حیدری دانشیار گروه داخلی- جراحی، مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد، ، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران. heidarya@mums.ac.ir
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)

ملیحه صادق نژاد | maliheh sadeghnezhad
.  phd candidate in nursing, msc in medical-surgical nursing, school of nursing and midwifery, mashhad university of medical sciences, mashhad, iran. email sadeghnezhadm1@yahoo.com
ملیحه صادق نژاد، دانشجوی دکترای تخصصی پرستاری، کارشناس ارشد پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، ایران..sadeghnezhadm1@yahoo.com
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی مشهد (Mashhad university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1702-4&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش پزشکی مبتنی بر نیازهای جامعه
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات