جغرافیا و برنامه ریزی، جلد ۱۶، شماره ۴۱، صفحات ۱۲۹-۱۵۲

عنوان فارسی تحلیل توزیع فضایی آژانس‌های مسافرتی در کلانشهر مشهد
چکیده فارسی مقاله آژانس­های مسافرتی از گذشته‏های دور نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری داشته‏اند. در حقیقت به موازات توسعه گردشگری، فعالیت­های مربوط به آژانس­های مسافرتی نیز توسعه پیدا کرده است و بدون اغراق بخش مهمی از توسعه گردشگری ناشی از فعالیت آژانس­های مسافرتی می‏باشد. باتوجه به این جایگاه، در کشور ما تاکنون مطالعات کمی در این خصوص صورت گرفته است. در این میان کلانشهر مشهد به دلیل جایگاه بالای آن در خصوص جذب گردشگر که سالانه حدود 20 میلیون نفر را شامل می­شود، نیز از این وضعیت مستثنی نیست. در شرایط کنونی 222 آژانس مسافرتی در شهر مشهد وجود دارد که در جنبه‏های گردشگری، زیارتی و هواپیمایی مشغول به فعالیت می­باشند. کاربرد مدل­های توزیع فضایی نظیر مرکز میانی، مسافت استاندارد، خود همبستگی فضایی و شاخص موران و همچنین بهره­گیری از شاخص رگرسیون در تحلیل عوامل تأثیرگذار در استقرار آژانس­های مسافرتی در شهر مشهد نشان از این دارد که از بین هشت عامل جمعیت و تراکم جمعیت نواحی، هتل­ها و مراکز اقامتی موجود در هر ناحیه، نزدیکی به حرم مطهر، پایانه مسافربری، ایستگاه راه­آهن، فرودگاه، سطح توسعه­یافتگی نواحی و وسعت نواحی تنها چهار عامل بر توزیع فضایی آژانس­ها موثر بوده که عبارتنـد از سطح توسعه­یافتگی نواحی، نزدیکی به ایستگاه راه­آهن، پایانه مسافربری و حرم مطهر. ضریب تعیین محاسبه شده برای این متغیرها برابر 0.78 (R2=0.78) بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آژانس مسافرتی، کلانشهر مشهد، گردشگر و زائر، تحلیل فضایی،

عنوان انگلیسی Analysis of the Spatial Disterbutation of Travel Agencies in Mashhad Metropolitan
چکیده انگلیسی مقاله Travel agencies have an important role in the development of the tourism. Now the important parts of the development of tourism are related to travel agencies activities. Due to this, in our country so far, few studies have been done in this regard. Mashhad metropolitan, with 20 million pilgrims in each year is a sample. There are 222 travel agencies. Factors affecting the travel agencies distribution were done by the spatial distribution models, such as center median, standard distance, Moran index of spatial autocorrelation and regression. Results show that: Level development zone, near the railway station, bus terminal and the holy shrine are important factor in distribution of travel agencies. Coefficient calculated for these variables are set equal to 0.78 (R2 = 0.78).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدرحیم رهنما | mohammad rahim
دانشگاه فردوسی مشهد و مدیر گروه برنامه ریزی شهری جهاد دانشگاهی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

مصطفی امیرفخریان |
برنامه ریزی شهری دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_44_10.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات