|
جغرافیا و برنامه ریزی، جلد ۱۸، شماره ۴۹، صفحات ۱۱۹-۱۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان اثربخشی سیستم اتوبوس های تندرو در شهر مشهد |
|
چکیده فارسی مقاله |
فعالان عرصه حمل و نقل و ترافیک و کارشناسان یکی از راههای برقراری عدالت اجتماعی و سرعت دادن به ظرفیتهای حمل و نقل عـمومی در کلانشهرها را توسـعه مسیرهای ویژه اتوبوسرانی میدانند، اتوبوسهای تندرو یکی از راهکارهای موقتی, کوتاهمدت و کمهزینه برای حل مشکلات ترافیک کلانشهرهای جهان سوم میباشد. کلانشهر مشهد سالیانه پذیرای حدود 15 میلیون زائر و گردشگر خارجی است و در این صورت فشار بر زیرساختها و به ویژه سیستم حمل و نقل و ترافیک چندین برابر میشود بنابراین بهکارگیری سیستم بیآرتی از سال 1387 برای حل مشکل ترافیک شهر مشهد مطرح شده است. این پژوهش به لحاظ نوع، کاربردی میباشد و هدف از آن ارزیابی میزان اثربخشی سیستم بی.آر.تی در شهر مشهد میباشد. روش جمعآوری دادهها به صورت میدانی بوده و ابتدا عوامل مؤثر در میزان اثربخشی اتوبوسهای تندرو جمعآوری گردید و سپس با استفاده از روش تحلیل سلسلهمراتبی میزان کارایی هر یک از مسیرهای بیآرتی در شهر مشهد مشخص گردید. نتایج پژوهش نشاندهنده اثربخشی بالای مسیر 1013 که شرق به غرب کلانشهر مشهد را پوشش میدهد میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Assessment of the Effectiveness of BRT System in Mashhad |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
People working in the field of transportation traffic and also experts who know expansion of special routes for bus, are vas one of the solutions for establishment of social justice and also causing speed in capacities of public transportation in metropolises. BRT is one of the temporary, short-term and low cost solutions for solving the traffic problems of third world metropolises. Mashhad is the host for about 15 million yearly pilgrims and tourists. The increase of pressure on infrastructure particularly traffic system is particulary clear. BRT system is raised for solving traffic problems in Mashhad since 1387. This research is applied and it aim is the assessment of effectiveness level of BRT in Mashhad. After the collection of data, the efficiency level of BRT special routes in Mashhad was investigated using AHP model. Research results indicate that 1013 routes have higher effectiveness. These routes provide services from west to east in the study area. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
محمدحسین سرایی | mohammad hossein جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه یزد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)
زهرا محمدزاده | جغرافیا و برنامه ریزی شهری از دانشگاه یزد سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_2192_142.html |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|