جغرافیا و برنامه ریزی، جلد ۱۸، شماره ۴۹، صفحات ۱۹-۵۳

عنوان فارسی تحلیل سامانه حمل ونقل اتوبوس های تندرو شهری (BRT) و سنجش تحولات و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن بر حوزه های پیرامون در کلانشهر تبریز
چکیده فارسی مقاله امروزه گسترش پدیده شهرنشینی باعث پیچیده شدن مسائل شهری شده و مساله حمل و نقل شهری را به یکی از دغدغه­های اصلی برنامه­ریزان شهری تبدیل نموده است. بنابراین ایجاد ساختارهای مناسب حمل ­و­ نقل، و ترغیب شهروندان به استفاده از انواع روش­های حمل و نقل عمومی [مانند اتوبوس، مترو، تراموا و ...] به یکی از چالش­های مهم مدیران شهری تبدیل گردیده است. در این میان در بین انواع سیستم­های حمل و نقل عمومی، سامانه اتوبوس­های تندرو یکی از کارآمدترین و موثرترین روش­های حمل و نقل عمومی می­باشد که دارای مزایای فراوانی بوده و در اکثر کلانشهرهای دنیا و از جمله ایران مورد استفاده قرار می­گیرد. از آنجایی که اجرای سامانه اتوبوس­های تندرو نیازمند ایجاد اجزا مشخص و استفاده از مسیر، اتوبوس و ایستگاه و تجهیزات خاص می­باشد، می­تواند بر واحدهای همسایگی خود تأثیرات فراوان اقتصادی و اجتماعی به صورت مستقیم و غیرمستقیم داشته باشد. این تحقیق به­دنبال یافتن تأثیرات و تأثیرات متفاوت اجرای سامانه حمل و نقل اتوبوس­های تندرو بر بافت پیرامون مسکونی و تجاری خود در کلانشهر تبریز می­باشد. بر این اساس با استفاده از مطالعات کتابخانه­ای و پژوهش­های میدانی شاخص­های تأثیرگذاری مسیر BRT بر همسایگی­های مجاور مشخص گردیده است و سپس با استفاده از نتایج بررسی­های میدانی و با بهره­گیری از تحلیل­های توصیفی و استنباطی به پرسش­های تحقیق پاسخ داده شده است. تحلیل و ارزیابی پرسشنامه­های جمع­آوری شده از تأثیرات سامانه BRT بر حوزه­های تأثیرگذار نشان می­دهد که واکنش حوزه­های درگیر با کاربری­های متفاوت مسکونی و تجاری نسبت به این طرح متفاوت می­باشد. و اجرای طرح دارای تأثیرات مثبت و منفی بر بافت پیرامون خود بوده است. و در حالی که توانسته است رضایت نسبی ساکنان اطراف مسیر را تأمین نماید در رضایت­مندی کسبه اطراف ناموفق بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Analysis of BRT System and the Measurement of Social and Economical Impacts of Environmental Issues of Tabriz Mega-city
چکیده انگلیسی مقاله Today the phenomenon of the urbanization has made the most complicated issues and challenges in the urban affairs and the urban transportation is one of the most essential problems in the process of the urban planning issues in this regard. Hence, the construction of the most suitable infrastructures regarding to the transportation affairs and praising the whole citizens to apply the same public transportation systems such as the buses, Metro can be considered as the main fundamental challenges of the urban managers in this pavement. Among this, the system of the bus rapid transportation is considered as one of the most effective approaches in the field of the public transportation efficiently. This makes also the high potential benefits being used in many various cities of Iran. Since the application of this kind of the transportation system needs special equipments, it will affect on the neighborhood affairs directly or indirectly economically and socially. The main purpose of the study is to investigate the impacts of the BRT transportation systems on the residential and commercial contexts in Tabriz Mega-city. Based on this, the impacts of the BRT path has been specified by the application of many various library and field-based studies and then the research questions have been responded by the use of the field-based studies and the descriptive and inferential analysis. The analysis of the gathered questionnaires from the impact of the BRT system shows that the reaction of challenging fields along with the residential and commercial units are completely different towards the implementation of this plan while it has been attracted the satisfaction of the residents and commercial units relatively in relation to the implementation of the related plan potentially.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حامد بیتی |
دانشگاه هنر اسلامی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه هنر اسلامی تبریز (Art university of tabriz)

سیامند پناهی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خسروشاه

مریم سلیمی |
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خسروشاه


نشانی اینترنتی http://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_2188_142.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات