جغرافیا و برنامه ریزی، جلد ۱۸، شماره ۵۰، صفحات ۲۹-۵۳

عنوان فارسی رابطه بین تقاضای انرژی و حمل‌ونقل خانوارهای شهری و آلودگی محیط زیست از طریق انتشار گازهای گلخانهای در استان‌های ایران
چکیده فارسی مقاله انرژی به­عنوان یـکی از مهم‌ترین عوامل تولید جایگاه ویژه‌ای در رشد و توسـعه اقـتصادی هـر کشور دارد. به­طوری که بخش بزرگی از مصرف انرژی در جهان توسط سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود که این امر موجب انتشار وسیع مواد آلاینده و نیز آسیب‌های جهانی هم­چون گرم شدن کره زمین و تغییرات آب و هوایی شده است. در این مطالعه برای تخمین تابع تقاضای انرژی (شامل برق و گاز طبیعی) و حمل‌ونقل (مصرف سالانه بنزین برای خانوارهایی که خودروی شخصی دارند) از روش داده‌های ادغام شده و روش دو مرحله‌ای هکمن استفاده شده است. برای این منظور داده‌های هزینه-درآمد خانوار برای سال 1388 که تقریباً 14000 خانوار شهری می‌باشد به کار گرفته شده است. بعد از تخمین تابع تقاضای انرژی و حمل‌ونقل به برآورد ضرایب انتشار آلودگی ناشی از مصرف سه حامل انرژی برق، گاز و بنزین پرداخته و در نهایت میزان انتشار ناشی از سه حامل انرژی فوق محاسبه شده است. نتایج حاصل از تخمین تابع تقاضای سه حامل مختلف انرژی (برق، گاز و بنزین) نشان می‌دهد بیش­ترین میزان انتشار دی‌اکسیدکربن مربوط به برق بوده و کم­ترین آن مربوط به بنزین می‌باشد. هم­چنین نتایج حاصل از برآورد انتشار دی‌اکسیدکربن ایجاد شده توسط مصرف حامل‌های مختلف انرژی در استان‌های کشور نیز نشان می‌دهد بیش­ترین میزان انتشار CO2مربوط به استان تهران بوده و کم­ترین آن مربوط به سه استان کهگیلویه و بویراحمد، خراسان شمالی و ایلام است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Urban Households Energy and Transportation Demand with Environmental Pollution through Greenhouse Gas Emissions in the Provinces of Iran
چکیده انگلیسی مقاله Using integrated data and Heckman two-stage approach, this study investigates the relationship between energy demand (including electricity, petrol and natural gas) and transportation (annual consumption of gasoline by cars owners) with environmental pollution. To do so, the cost-income data for approximately 14000 urban households is used over the year 2009. Following estimating the demand function of energy and transportation, we have estimated the coefficients of pollution emissions originated from consumption of electricity, gas and gasoline. Then we calculated the pollution emission of these three energy careers. The results indicate that income has a positive and significant effect on consumption in all three types of energy. The results also show that the highest rate of carbon dioxide emissions associated with the electricity, and gasoline has the lowest rate of carbon dioxide diffusion. Estimating the dioxide emission in all three types of energy in Iran’s states indicates that the highest rate of CO2 diffusion belongs to Tehran Province. In contrast the three provinces named Kohgiluyeh & Boyorahmad, North Khorasan and Ilam have the lowest rate of carbon dioxide emission.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حسین پناهی |
گروه اقتصاد دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

پرویز محمدزاده |
گروه اقتصاد دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)

اکرم اکبری |
توسعه اقتصادی و برنامه ریزی دانشگاه تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تبریز (Tabriz university)


نشانی اینترنتی http://geoplanning.tabrizu.ac.ir/article_3123_144.html
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات