|
جستارهای تاریخی، جلد ۳، شماره ۲، صفحات ۸۹-۱۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مواضع علما در برابر جمهوری رضاخانی |
|
چکیده فارسی مقاله |
پس از گذشت حدوداً بیست سال از برقراری حکومت مشروطه در ایران و همزمان با رئیسالوزرایی رضاخان، سردارسپه، بحث تشکیل حکومت جمهوری در ایران با جدیت مطرح شد. کاهش قدرت استبدادی شاهان قاجار پس از برقراری رژیم مشروطه، نقش مؤثری در این زمینه داشت. با محدودشدن قدرت شاه سلاطین قاجار دیگر از قدرت لازم برای سرکوب آرا و اندیشههای جدید سیاسی بیبهره بودند. ضعف قدرت شاهان قاجار در زمان احمدشاه به اوج خود رسید. در کنار دستگاه رو به اضمحلال سلطنت، تشکیلات نیرومند ریاستوزرایی سردارسپه سر برآورد که در آن مقطع بهگونهای کاملاً ابزاری و فرصتطلبانه در پی جمهوریکردن ایران بود. شمار زیادی از روحانیان به علل مذهبی با جمهوری مخالف بودند؛ زیرا آنها جمهوری را با بیدینی برابر میدانستند. چنین شبههای زمانی در اندیشه روحانیان ایجاد شد که در کشور همسایه (ترکیه) رژیم جمهوری با جلوههای ضد دینی برقرار شد. مقاله حاضر با روشی توصیفی و تحلیلی بر پایه منابع کتابخانهای درصدد پاسخگویی به این سؤالات است که واکنش علما در برابر جمهوریخواهی رضاخان چگونه بود؟ و اختلاف سیدحسن مدرس با رضاخان بر سر چه مسائلی بود؟ |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
علما، حوزه علمیه، رضاخان، جمهوری، مجلس پنجم، |
|
عنوان انگلیسی |
Clergy's Positions against Rezakhani Republic |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Twenty years after the establishment of constitutional government in Iran and simultaneously with head minister of Reza khan we can see the being discussion about establishment of republic government in Iran. The autocratic power loss of Qajar kings after establishment the constitutional regime played an important role in this field. By limiting the king's powers, the Qajar governors lacked the necessary power for suppression of opinions and ideas of political repression. Weakness of the Qajar kings reached a peak at the Ahmad Shah period. At this period strong organizational of Raeis-al-vozaraei of Reza khan emerged besides the demise of the monarchy. This new organization followed to convert Iran to republical regime at that point. Some of religiouses disagreed with republic regime with religious reasons. Because they knew equivalent republicational system with secularism. Such uncertainty (doubts) when it was created in the clergy's thought that neighboring country (Turkey) regime established and were figure secularism symbols. This paper sought to answer of main question with descriptive and analytical method. The main question is: how did the clergy reaction against republicational of Reza khan? The next question is: what issues were dissension between Reza khan and Saied Hassan Modarres? Based on our assumption, the refugee clergys were uncertainty their situation in Najaf because of Faisal government which proteged by Great Britain. They wanted to maintain Reza khan power as a protector in Iran Shiites. But some of clergys whom led by Modarres were dashed Reza khan plans and caused failure republicational schedume. The second hypothesis will: the main conflict between Modarres and Reza khan on new regime illegitimacy based on constitutional law-military regime of Qazaghs (Cossack) was inconsistent with constitutional law and constitutional regime and republicational was not based on will of the people. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
clergy, Howzah elmieh, Reza khan, Republic |
|
نویسندگان مقاله |
حجت فلاح توتکار | fallah totkar استادیار گروه تاریخ، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
محسن پرویش | کارشناس ارشد تاریخ ایران دوره اسلامی، دانشگاه بین المللی امام خمینی ره قزوین سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه بین المللی امام خمینی (Imam khomeini international university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://historicalstudy.ihcs.ac.ir/article_656_174b52b6afa09e5105405c2e966ac046.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|