این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
ارمغان دانش، جلد ۲۴، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تاثیرنوع تمرین (آموزش حافظه کاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی) برعملکرد حافظه کاری و توجه انتخابی کودکان بیش فعال
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اختلال نقص توجه- بیش فعالی مشکلات قابل توجهی را در عملکرد تحصیلی، شناختی، اجتماعی، هیجانی و رشدی ایجاد می‌کند. هدف تحقیق حاضر بررسی تاثیر تمرینات حافظه کاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی بر عملکرد حافظه کاری و توجه انتخابی کودکان با نقص توجه و بیش فعالی بود.   روش: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بود.24 نفر دانش آموز دختر از دانش آموزان مدرسه دخترانه ایمان در منطقه 6 شهر تهران با دامنه سنی 8 تا 12 سال انتخاب شدند. آزمودنی ها بر اساس پرسشنامه کانرز معلمان، مصاحبه بالینی و معیارهای ورود به مطالعه انتخاب و به صورت تصادفی به سه گروه تمرین حافظه کاری، حرکات ریتمیک و ترکیبی (تمرینات حافظه کاری و حرکات ریتمیک) تقسیم شدند. شرکت کننده ها در 12 جلسه به مدت 30 دقیقه در تمرینات ویژه گروه مربوطه شرکت نمودند. داده ها با استفاده از نرم افزارهای استروپ (توجه انتخابی) و ان بک (حافظه کاری) در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون جمع آوری گردید. برای تحلیل یافته ها از آزمون تحلیل واریانس یک راهه، تی همبسته و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. یافته ها: نتایج تحلیل آماری واریانس یک راهه برای مقایسه دو مولفه حافظه کاری (دقت/زمان پاسخ) آزمودنی­ها در سه گروه آزمایشی نشان داد بین عملکرد سه گروه آزمایشی در هر دو مولفه دقت پاسخ و زمان پاسخ در پس آزمون، تفاوت معنی‌داری مشاهده نشد (05/0p>). نتایج آزمون t همبسته نشان داد میزان تغییرات ناشی از تمرینات ترکیبی در پس آزمون نسبت به پیش آزمون بر عملکرد حافظه کاری کودکان در مولفه زمان پاسخ (حافظه کاری) معنی دار نبود اما میزان تغییرات در مولفه دقت پاسخ (حافظه کاری) معنی دار بود (05/0p>). در مولفه زمان تداخل (توجه انتخابی)، آزمودنی هایی که تمرینات ترکیبی انجام داده بودند، نسبت به آزمودنی های گروه تمرینات حافظه کاری و ریتمیک پیشرفت بیشتری داشتند و گروه حرکات ریتمیک عملکرد ضعیف تری را در پس آزمون نشان داد (05/0p<). نتیجه گیری: می توان نتیجه گرفت در برنامه ریزی های آموزشی برای این کودکان می توان از برنامه های ترکیبی حافظه کاری و ریتمیک جهت تقویت توجه انتخابی و حافظه کاری استفاده کرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Effects of exercise programs: working memory exercise, rhythmic movements and combination of both (working memory and rhythmic) on selective attention, and working memory in children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD)
چکیده انگلیسی مقاله Background: Attention deficit hyperactivity disorder cause significant problems in academic performance, cognitive, social, emotional, developmental issues for many students and then in adulthood for their occupational and familial function. In the absence of treatment, the children are prone to develop psychological and social injuries in adulthood. On the other hand, there is a wealth of evidence that regular physical activity can be effective in maintaining brain health.The purpose of this study was to investigate the effect of 3 selected exercise program: working memory exercise, rhythmic movements and combination of both (working memory and rhythmic) on selective attention, and working memory in children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD). Methods: Therefore, 24 girl students aged 7 to 12 with ADHD from Iman School enrolled in the experiment using available sampling method. The students were identified by Conner's questionnaire. The subjects were randomly divided into three groups: working memory, rhythmic movements and compounds (working memory and rhythmic). The design of study was quasi-experimental which administered as pre-test and post-test. Data were collected through 2 tests: Stroop test (selective attention) and N-back (working memory). Results: Results showed that the effects of working memory program on the selective attention was significant. The effects of combined training program on working memory were statistically significant but the effects of rhythmic movement on any of the factors were not significant. Also the differences between three groups were significant. The compound group showed better results in selective attention. There were no differences between groups in working memory test. Conclusion: The results showed that in planning educational programs for these children, a combination of working memory and rhythmic training could be planned to improve their selective attention and working memory.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله پریسا حجازی دینان | Parisa Hejazi Dinan
Alzahra university
دانشگاه الزهرا

پروانه شمسی پور | Parvane Shamsipour Dehkordi
Alzahra university
دانشگاه الزهرا

مریم حمیدیان | Maryam Hamidian
Alzahra university
دانشگاه الزهرا


نشانی اینترنتی http://armaghanj.yums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1392-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات