|
جامعه شناسی آموزش و پرورش، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۳۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مسئولیت پذیری نوجوان و رابطه آن با شیوه های جامعه پذیری در خانواده |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش به مطالعۀ مسئولیتپذیری نوجوان با توجه به جامعهپذیری در خانواده در دو گروه پسر و دختر میپردازد. این مطالعه در بخش مسئولیتپذیری و جامعهپذیری از نظریات چلبی و پارسنز استفاده کرده است. مدل درنظرگرفتهشده شامل متغیرهای اصلی شیوههای جامعهپذیری (آموزش، تقلید و تلقین)، مسئولیتپذیری والدین، جنسیت، و متغیرهای زمینهای چون میزان تحصیلات و اشتغال والدین، رابطۀ گرم و حمایتی بین والدین و نوجوان و عضویت درگروه است که به عنوان متغیرهای تأثیرگذار بر مسئولیتپذیری نوجوان دخالت داده شده است. این پژوهش با استفاده از روش پیمایش در بین 375 دانشآموز دختر و پسر مقطع دبیرستان منطقۀ 15 شهر تهران انجام شده است. نتایج ضمن تأیید فرضیههای اصلی نشان میدهد که متغیر شیوۀ آموزش از بین شیوههای جامعهپذیری خانواده بیشترین اثر را بر میزان مسئولیتپذیری نوجوان دارد. پدر و مادر به عنوان الگوی رفتاری نوجوان بر مسئولیتپذیری نوجوان تأثیر میگذارند؛ به این معنا که هرچقدر والدین مسئولیتپذیر باشند فرزند نوجوانشان مسئولیتپذیرتر است. جنسیت با میزان مسئولیتپذیری نوجوان رابطه دارد؛ با وجود اینکه در این نمونه هر دو گروه دختران و پسران مسئولیتپذیری متوسط و پایین دارند، آزمونها نشان از این دارد که مسئولیتپذیری دختران نسبت به پسران بیشتر است. همچنین متغیر رابطۀ گرم بین والدین و نوجوان با میزان مسئولیتپذیری نوجوان رابطۀ مستقیم دارد؛ چنانکه هرچه رابطۀ بین والدین و نوجوان گرمتر باشد میزان مسئولیتپذیری وی افزایش مییابد. 1. استاد جامعهشناسی دانشگاه الزهرا M_SAFIRI@yahoo.com [2] . کارشناسی ارشد مطالعات زنان |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
مسئولیتپذیری، جامعه پذیری، نوجوان. |
|
عنوان انگلیسی |
Adolescent’s Responsibility and Its Relationship to the Methods of Socialization in Family |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research investigates adolescent’s responsibility with regards to socialization in the family among boys and girls. The study is based on Chalabi and Parsons’s theories. The model contains main variables of socialization method (tuition, imitation, and inculcation), parents’ responsibility, gender, background variables such as parents’ level of education level and occupation, warm and supportive relationship between parents and adolescents and group membership. This is a survey study. Sample size includes 375 high school students in region 15 in Tehran. Findings confirm main hypothesis and show that the variable of tuition method has the most impact on the adolescent’s responsibility. Parents as adolescent’s behavioral model have a significant effect on adolescents’ responsibility. Gender is also related to the adolescents’ responsibility amount. Although the amount of responsibility of both girls and boys is lower than average, girls have slightly higher levels of responsibility than boys. The variable of warm relationship between parents and children has direct relationship with the amount of adolescents’ responsibility it means that warmer relationship between parents and adolescent increases adolescents’ responsibility amount. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, responsibility, socialization, adolescent |
|
نویسندگان مقاله |
خدیجه سفیری | khadijeh shafiee
اکرم چشمه | akram cheshmeh
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.iase-jrn.ir/browse.php?a_code=A-10-26-5&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|