|
مطالعات میان رشتهای در علوم انسانی، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۳۳-۶۴
|
|
|
عنوان فارسی |
خدمات داوطلبانۀ دانشگاهی در محیط فرارشتهای؛ گزارش یک اقدامپژوهی در شهرسازی |
|
چکیده فارسی مقاله |
شهرسازی دربردارندۀ نظریههای مشارکتی و عملباور است. یادگیری این نظریهها مستلزم کنشگری مدنی و مردم سالار دانشگاهها در محیطی فرارشتهای است، که در برخی کشورها از طریق خدمات مدنی انجام میشود. این خدمات در برنامۀ آموزشی شهرسازی ایران جایی ندارد و هدف مقاله بررسی امکان ارائۀ آن است. پس از مرور برخی از تجربیات جهانیِ خدمترسانیِ دانشگاهی در شهرسازی، با توجه به تمرکز نظام آموزش عالی ایران، گونهای خدمترسانی موسوم به «خدمتآموزی»، که در سطح کارگاههای آموزشی ارائه میشود، در ساختار کنونی آموزش شهرسازی قابل انجام به نظر رسید. مرور تجربیات کشورهای دیگر نشان داد که خدمتآموزی در شهرسازی با موانعی در سطح فنی (بهویژه مشارکت مدنی) و ساختاری (آموزش عالی) روبهروست که به نظر میرسد ناشی از جدایی دانشگاهها از جامعه است. در این تحقیق، با تمرکز بر سطح فنی، برای تبیین مشکلات مبانی نظری عملباورِ (پراگماتیست) خدمات دانشگاهی بررسی و بر اساس آن روشی مبتنی بر تمثیل برای مشارکت مدنی ارائه شد که بتواند خدمتآموزی را در ساختار کنونی آموزش عالی ایران توجیه کند. در یک اقدامپژوهی، خدمتآموزی با کاربرد این روش در دو دانشکدۀ شهرسازی تهران برگزار شد. پس از سه چرخۀ کاربرد و تأمل طی سه نیمسال، نتایج با نگرش چندسویه بررسی شد، که نشان داد کاربرد روش یادشده میتواند مشکل مشارکت را تعدیل و خدمتآموزی را برای دانشجویان توجیه کند، ولی بهتنهایی نمیتواند مدرسان را به پذیرش خدمتآموزی در ساختار کنونی آموزشی قانع نماید. در این مقاله، دلایل احتمالیِ مخالفت مدرسان و سرنخهایی برای بررسی بیشتر و پیشبرد خدمتآموزی ارائه شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خدمتآموزی، عملباوری، آموزش شهرسازی، قیاس، آموزش عالی، |
|
عنوان انگلیسی |
Voluntary Academic Services in Ultra-Disciplinary Milieus; An Action Research on Urban Planning in Iran |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
To learn participatory and pragmatic urban planning, students have to engage with the society in real and ultra-disciplinary settings. In some universities, such an opportunity is provided through provision of voluntary civil services. But this kind of services has not been included in the official programs of the urban planning in Iran while the highly centralized academic administration makes any formal alteration very difficult. The aim of this article is to examine the possibility of introducing civil services within the current administration. It was pursued through an action research which tried to establish service at studio level. This kind of service is mostly known as "service-learning". A review of the literature showed that service-learning in the field of urban planning suffers from the isolation of universities from the society. This problem manifests itself at two levels: the administrative structure and the professional techniques of participation. Focusing on the professional level, the pragmatic formulation of democratic engagement of universities is reviewed. Using this foundation, an alternative method of participation based on the analogy and metaphor is introduced. This method was adopted, reflected on and reformed within three semesters of action research. The final edition of the method satisfactorily eased the technical problems and justified the voluntary service for students within the current administration. But the collaborating professors rejected the sufficiency of the mere method, without structural modifications. The probable reasons for that rejection are discussed for further studies. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فرشید سامانپور | دانشجوی دکتری شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
ناصر برکپور | استاد شهرسازی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر، تهران، ایران
منیژه مقصودی | دانشیار انسانشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.isih.ir/article_302_9c6195bd738327c9c0659a7c851539b5.pdf |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1197/article-1197-1666511.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|