این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 4 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۲۱۹-۲۳۳
عنوان فارسی
ساخت و اعتباریابی آزمون وظیفهشناسی سازمانی و بررسی رابطۀ آن با ویژگی خدمترسانی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای اندازهگیری میزان وظیفهشناسی سازمانی کارکنان و کارمندان سازمانها و مراکز گوناگون بر اساس ویژگیهای فرهنگی ایران بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث روش در زمینه طرحهای غیرتجربی و از نوع ساخت آزمون است. نمونه پژوهش 1176 نفر از کارمندان بانک مسکن در سراسر کشور ایران بودند. برای تحلیل دادههای پژوهش، ضریب همبستگی پیرسون، آزمونهای کرویت بارتلت، کفایت نمونهبرداری (KMO)، آلفای کرونباخ، تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش واریماکس با نرمافزار SPSS به کار برده شد. یافتهها نشان داد آزمون وظیفهشناسی ساختهشده سه عامل مسئولیتپذیری، انتظارات سطح بالا، و ارزیابی شخصی را میسنجد. پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ 81/0 بود. در کنار آن، دادهها نشان داد آزمون وظیفهشناسی همبستگی بالایی با خدمترسانی دارد. با توجه به میزان پایایی و روایی بهدستآمده از پرسشنامه اندازهگیری وظیفهشناسی ابزاری مناسب به شمار میرود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پایایی، خدمترسانی، روایی، وظیفهشناسی سازمانی،
عنوان انگلیسی
Constructing and Validating Organizational Dutifulness Test and its relation with Service Ortientation
چکیده انگلیسی مقاله
In this study, the authors report on the constructing of the organizational dutifulness test and it's relation to service orientation. The authors describe the development of the dutifulness scale and present data on reliability, content, and structural validity of dutifulness test scores in samples of Iranian workers. After confirming the content validity, the final 20-items questionnaire was given to the 1176 responders accompanied with service-orientation test. The factor analysis findings show that the test measures three factors named: responsibility, high expectations, and self-evaluation. Besides, the test has a high meaningful correlation with service-orientation test as an estimate of criterion validity. The dutifulness test reliability was 0.81 by using cronbach alpha coefficient. Moreover, the test mean and standard deviation were 87.17 and 14.03. Generally, the results show that dutifulness test is a valid and reliable test for measuring the range of the focus people have on their duties and responsibilities, especially in working situations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
خسرو رشید |
دانشیار دانشکدة اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
فضلالله حسنوند |
کارشناسارشد دانشکدة اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
صفدر نبیزاده |
دانشجوی دکترای دانشکدة اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_71704_0d0cc230e96d65226404686f67df82cd.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-1666208.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات