این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 5 آذر 1404
مدیریت فرهنگ سازمانی
، جلد ۱۷، شماره ۲، صفحات ۱۷۳-۱۹۲
عنوان فارسی
طراحی مدل سازمان خادم با استفاده از دیمتل فازی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش طراحی مدل سازمان خادم برآمده از دانش خبرگان دانشگاهی با استفاده از فن دیمتل فازی بود. برای این کار، پس از شناسایی 6 مؤلفه اصلی شکلدهنده سازمان خادم از پیشینه پژوهش (انگیزههای خدمت، نگرش خدمتگرا، کنشهای خادمیتمحور، مطالبهگری محیطی، رهبری خادم، فضای خدمت) و گنجاندن آنها در پرسشنامهای بسته مبتنی بر طیف لیکرت پنجگزینهای، 10 خبره شناسایی و پرسشنامه میان آنها توزیع شد تا نظر آنها درباره میزان اهمیت این مؤلفهها در خادمیت سازمان احصا شود. پیش از تحلیل دادههای گردآوریشده، از روایی محتوا و پایایی پرسشنامه اطمینان حاصل شد. در ادامه، پرسشنامهای متناسب با فن دیمتل برای کشف روابط علّی میان مؤلفهها تدوین شد و در اختیار خبرگان مزبور قرار گرفت. نتایج تحلیل دیمتل فازی نشان داد اثرگذارترین و بنیادیترین مؤلفه سامانبخش سازمان خادم انگیزههای خدمت است. علاوه بر این مؤلفه، کنشهای خادمیتمحور و مطالبهگری محیطی نیز در مدل به منزله علت و بقیه معلول شناسایی شدند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دیمتل فازی، سازمان خادم، نظریه خادمیت، نظریه عاملیت،
عنوان انگلیسی
DESIGNING SERVANT ORGANIZATION MODEL USING FUZZY DEMATEL
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to design a model of servant organization based on the knowledge of academic experts using fuzzy DEMATEL technique. To do this, after identifying the six main components of the servant organization from the literature of research (motivation for service, service-oriented approach, service oriented actions, environmental demanding, serving leadership and service environment), and their inclusion in the five-point Likert scale closed questionnaire, we identified 10 experts and distributed questionnaires among them. Their views on the importance of these components in the servant organization are to be taken in account. Before analyzing the collected data, we made sure of content validity and reliability of the questionnaire. Subsequently, a questionnaire adapted to DEMATEL technique was developed to discover the causal relationships among the components. The results of the fuzzy DEMATEL analysis showed that the most effective and fundamental component of the servant organization is the motivation for service. In addition to this component, service oriented actions and environmental demands were also identified in the model as the cause and the rest of the effect.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
عباس شول |
استادیار دانشکدة علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
مصطفی هادوینژاد |
دانشیار دانشکدة علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
علی سیاحپور |
کارشناسارشد مدیریت دانشکدة علوم اداری و اقتصاد دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jomc.ut.ac.ir/article_71702_d4c8d9ad056383351007ba1006f205b4.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1084/article-1084-1666206.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات