مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۱۲، شماره ۳، صفحات ۲۱۹-۲۳۲

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین هوش هیجانی، مدیریت زمان و کیفیت زندگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: بر اساس پژوهش‌های انجام شده و با توجه به گستردگی و تنوع عوامل مرتبط با پیشرفت تحصیلی؛ هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه هوش هیجانی، مدیریت زمان و کیفیت زندگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان است. مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. برای انجام این تحقیق تعداد 207 دانشجوی دانشگاه گیلان با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند. از پرسش‌نامه هوش هیجانی، مدیریت زمان و پرسش‌نامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و آزمون T گروه‌های مستقل انجام شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش حاضر بیانگر وجود همبستگی مثبت معنادار بین هوش هیجانی، مدیریت زمان و کیفیت زندگی با پیشرفت تحصیلی است (01/0 p< ). تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که هوش هیجانی، مدیریت زمان و کیفیت زندگی به‌طور معناداری قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی هستند. نتیجه‌گیری: از طریق آموزش مهارت‌های هوش هیجانی، مدیریت زمان و ارتقاء سطح کیفیت زندگی دانشجویان، می‌توان اقدام به بسترسازی مناسب جهت پیشرفت تحصیلی دانشجویان نمود. واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی، مدیریت زمان، کیفیت زندگی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Emotional Intelligence, Time Management and Quality of Life with Academic Achievement among College Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and objectives : Based on previous researches and according to variety and widespread of factors related to academic achievement, the current research aimed to study the relationship between emotional intelligence, time management and quality of life with academic achievement among students. Materials and Methods : This descriptive –correlative study was performed on all the students at university of Guilan . Two hundred seven individuals were selected via multi level cluster sampling. Research tools included emotional intelligence questionnaire, time management and World Health Organization quality of life questionnaire . Data were analyzed using Pierson Correlation Coefficient, Stepwise Multiple Regression and T- test . Results: Data analysis showed that there is a meaningful relationship between emotional intelligence, time management and quality of life with academic achievement . In addition, Stepwise regression analysis showed that emotional intelligence, time management and quality of life significantly predict academic achievement. Conclusions: A suitable infrastructure for students’ achievement can be achieved via training of emotional intelligence skills, time management and promotion of students’ life quality level. Key word: Emotional Intelligence, Time Management, Quality of Life, Academic Achievement, Students Conflict of interest: None declared. Funding: This research was funded by Young researchers, club, Tonekabon branch, Islamic Azad university Ethical approval: The Ethics Committee of Young researchers, club, Tonekabon branch, Islamic Azad university approved the study How to cite this article : Yeganeh T, Soltani shal R, Kafi SM, Hosseinkhanzadeh AA . The Relationship between Emotional Intelligence, Time Management and Quality of Life with Academic Achievement among Students. J Rafsanjan Univ Med Scie 2013 12(3): 219-32. [Farsi]
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله طیبه یگانه | t. yeganeh
دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، باشگاه پژوهشگران جوان، تنکابن،
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن (Islamic azad university of tonekabon)

رضا سلطانی شال | r soltani shal
- دانشجوی دکترای گروه آموزشی روانشناسی عمومی دانشگاه فردوسی مشهد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

موسی کافی | m. kafee
دانشیار گروه آموزشی روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)

عباسعلی حسین خانزاده | a a hosseinkhanzadeh
استادیار گروه آموزشی روانشناسی عمومی دانشگاه گیلان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه گیلان (Guilan university)


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1237-5&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده psychiatry|
نوع مقاله منتشر شده 1
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات