توسعه کارآفرینی، جلد ۳، شماره ۱۰، صفحات ۱۵۵-۱۷۱

عنوان فارسی شاخص‌های مدیریت راهبردی، راهبرد رقابتی و کارآفرینی شرکتی
چکیده فارسی مقاله به‌رغم برخی شواهد پژوهشی که نشان می‌دهد شرکت‌های کارآفرین بیش از شرکت‌های محافظه‌کار درگیر فرایندهای مدیریت راهبردی هستند، اما هیچ تحقیق مستقل و منسجمی در این‌باره، در محیط کسب‌وکار ایران انجام نشده است. در این پژوهش، روابط درونی میان شاخص‌‌های مدیریت راهبردی و درجه‌ی کارآفرینی شرکتی و هم‌چنین گرایش راهبردی غالب در شرکت‌های کارآفرینی براساس طبقه‌بندی پورتر بررسی شده است. داده‌های تحقیق، از نمونه‌هایی متشکل از 362 مدیر در 136 شرکت کوچک و متوسط در سه صنعت مختلف گردآوری شده و براساس نتایج این مطالعه، رابطه‌ی عمیق مثبتی میان برخی شاخص‌های راهبردی شامل تجزیه و تحلیل، انعطاف‌پذیری، حیطه‌ی برنامه‌ریزی، کنترل راهبردی با کارآفرینی و رابطه‌ای منفی میان کنترل مالی با کارآفرینی مشاهده شد. هم‌چنین راهبرد رقابتی عاملی تعیین‌کننده در کارآفرینی محسوب می‌شود و شرکت‌های کارآفرین گرایش بیش‌تری به استفاده از راهبردهای متمایزسازی و تمرکزی نشان می‌دهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله راهبردهای عمومی پورتر، کارآفرینی شرکتی، مدیریت راهبردی،

عنوان انگلیسی ای مدیریت راهبردی، راهبرد رقابتی و کارآفرینی شرکتی
چکیده انگلیسی مقاله برخی شواهد پژوهشی که نشان می‌دهد شرکت‌های کارآفرین بیش از شرکت‌های محافظه‌کار درگیر فرایندهای مدیریت راهبردی هستند، اما هیچ تحقیق مستقل و منسجمی در این‌باره، در محیط کسب‌وکار ایران انجام نشده است. در این پژوهش، روابط درونی میان شاخص‌‌های مدیریت راهبردی و درجه‌ی کارآفرینی شرکتی و هم‌چنین گرایش راهبردی غالب در شرکت‌های کارآفرینی براساس طبقه‌بندی پورتر بررسی شده است. داده‌های تحقیق، از نمونه‌هایی متشکل از 362 مدیر در 136 شرکت کوچک و متوسط در سه صنعت مختلف گردآوری شده و براساس نتایج این مطالعه، رابطه‌ی عمیق مثبتی میان برخی شاخص‌های راهبردی شامل تجزیه و تحلیل، انعطاف‌پذیری، حیطه‌ی برنامه‌ریزی، کنترل راهبردی با کارآفرینی و رابطه‌ای منفی میان کنترل مالی با کارآفرینی مشاهده شد. هم‌چنین راهبرد رقابتی عاملی تعیین‌کننده در کارآفرینی محسوب می‌شود و شرکت‌های کارآفرین گرایش بیش‌تری به استفاده از راهبردهای متمایزسازی و تمرکزی نشان می‌دهند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مجتبی امیری |
استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمد جواد ناییجی | mohammad javad
دانشجوی دکتری مدیریت- دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_22793_fe870b840bd0d3e34f9f1388fc0d3e00.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات