توسعه کارآفرینی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۴۷-۶۶

عنوان فارسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه‌ی سازمان (مطالعه موردی: شرکت خودروسازی زامیاد)
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه‌ی سازمان در شرکت خودروسازی زامیاد است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل 180 نفر از کارشناسان شرکت خودروسازی زامیاد بود که به‌دلیل محدود بودن تعداد افراد جامعه‌ی آماری تصمیم برآن شد تا بدون نمونه‌گیری، در میان تمام اعضای جامعه پرسش‌نامه توزیع شود. از این تعداد تنها 133 پرسش‌نامه به‌طور کامل تکمیل و برگردانده شد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش عبارت بودند از پرسش‌نامه‌ی استاندارد دنیسون برای سنجش بّعد فرهنگ سازمانی و هم‌چنین پرسش‌نامه‌ی استاندارد دس و لامپکین برای سنجش بّعد گرایش کارآفرینانه. در این پژوهش برای آزمودن فرضیه‌ی اصلی از آزمون رگرسیون خطی ساده و برای آزمودن فرضیه‌های فرعی پژوهش از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که فرهنگ سازمانی بر روی گرایش کارآفرینانه‌ی افراد سازمان تأثیر مثبت و معناداری دارد، به‌طوری‌که برای ایجاد و تقویت گرایش کارآفرینانه در کارکنان باید روی فرهنگ سازمان تمرکز کرده و در جهت هماهنگی ارزش‌ها و هنجارهای افراد و سازمان اقدام کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شرکت زامیاد، فرهنگ سازمانی، گرایش کارآفرینانه،

عنوان انگلیسی سازمانی بر گرایش کارآفرینانه‌ی سازمان (مطالعه موردی: شرکت خودروسازی زامیاد)
چکیده انگلیسی مقاله ش، بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه‌ی سازمان در شرکت خودروسازی زامیاد است. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل 180 نفر از کارشناسان شرکت خودروسازی زامیاد بود که به‌دلیل محدود بودن تعداد افراد جامعه‌ی آماری تصمیم برآن شد تا بدون نمونه‌گیری، در میان تمام اعضای جامعه پرسش‌نامه توزیع شود. از این تعداد تنها 133 پرسش‌نامه به‌طور کامل تکمیل و برگردانده شد. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش عبارت بودند از پرسش‌نامه‌ی استاندارد دنیسون برای سنجش بّعد فرهنگ سازمانی و هم‌چنین پرسش‌نامه‌ی استاندارد دس و لامپکین برای سنجش بّعد گرایش کارآفرینانه. در این پژوهش برای آزمودن فرضیه‌ی اصلی از آزمون رگرسیون خطی ساده و برای آزمودن فرضیه‌های فرعی پژوهش از آزمون رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می‌دهد که فرهنگ سازمانی بر روی گرایش کارآفرینانه‌ی افراد سازمان تأثیر مثبت و معناداری دارد، به‌طوری‌که برای ایجاد و تقویت گرایش کارآفرینانه در کارکنان باید روی فرهنگ سازمان تمرکز کرده و در جهت هماهنگی ارزش‌ها و هنجارهای افراد و سازمان اقدام کرد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی مبینیدهکردی | مبینیدهکردی
دانشیار، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

آرش رضازاده |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی

عامر دهقان نجم آبادی | dehghan najmabadi
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی

منصور دهقان نجم آبادی | dehghan najmabadi
کارشناس ارشد مدیریت صنعتی


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_28540_621c392e6d4df543386700fe57890754.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات