توسعه کارآفرینی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۷-۲۵

عنوان فارسی الگوی عوامل فردی و اجتماعی موثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه
چکیده فارسی مقاله کارآفرینی و تشخیص فرصت به‌شدت به یک‌دیگر گره خورده‌اند و یکی از بخش‌های مهم در فرایند کارآفرینی تشخیص فرصت می‌باشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر عوامل فردی و اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت و طرح تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع هم‌بستگی است. جامعه‌ی آماری تحقیق را کارآفرینان برتر ملی و کارآفرینان برتر استان تهران در سال‌های 1389 و 1390 تشکیل می‌دادند؛ تعداد این کارآفرینان 88 نفر بود. در این تحقیق از سرشماری استفاده شده و پرسش‌نامه برای کارآفرینان جامعه‌ی آماری ارسال شد که درنهایت 55 پرسش‌نامه عودت داده شده و به وسیله‌ی PLS تحلیل گردید. نتایج نشان داد خلاقیت، خودکارآمدی، پیوندهای ضعیف اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه تاثیر مثبتی بر تشخیص فرصت دارند، اما تاثیر عواملی مانند دانش پیشین، پیوندهای قوی و کمک مربیان بر تشخیص فرصت تایید نشد. در مورد ترتیب تاثیرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته، بیش‌ترین تاثیر را هوشیاری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت دارد. پس از آن به ترتیب خلاقیت، پیوندهای ضعیف اجتماعی، و خودکارآمدی قرار دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تشخیص فرصت، عوامل اجتماعی، عوامل فردی، هوشیاری کارآفرینانه،

عنوان انگلیسی مل فردی و اجتماعی موثر بر تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه
چکیده انگلیسی مقاله و تشخیص فرصت به‌شدت به یک‌دیگر گره خورده‌اند و یکی از بخش‌های مهم در فرایند کارآفرینی تشخیص فرصت می‌باشد. هدف این تحقیق بررسی تاثیر عوامل فردی و اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت و طرح تحقیق توصیفی- پیمایشی و از نوع هم‌بستگی است. جامعه‌ی آماری تحقیق را کارآفرینان برتر ملی و کارآفرینان برتر استان تهران در سال‌های 1389 و 1390 تشکیل می‌دادند؛ تعداد این کارآفرینان 88 نفر بود. در این تحقیق از سرشماری استفاده شده و پرسش‌نامه برای کارآفرینان جامعه‌ی آماری ارسال شد که درنهایت 55 پرسش‌نامه عودت داده شده و به وسیله‌ی PLS تحلیل گردید. نتایج نشان داد خلاقیت، خودکارآمدی، پیوندهای ضعیف اجتماعی و هوشیاری کارآفرینانه تاثیر مثبتی بر تشخیص فرصت دارند، اما تاثیر عواملی مانند دانش پیشین، پیوندهای قوی و کمک مربیان بر تشخیص فرصت تایید نشد. در مورد ترتیب تاثیرگذاری متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته، بیش‌ترین تاثیر را هوشیاری کارآفرینانه بر تشخیص فرصت دارد. پس از آن به ترتیب خلاقیت، پیوندهای ضعیف اجتماعی، و خودکارآمدی قرار دارند.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله شهریار عزیزی |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

علیرضا موتمنی |
استادیار گروه مدیریت صنعتی، دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

امیررضا عبداله پور |
کارشناس ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_28538_290181bf75880db8cfdf7f60c63398f8.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات