توسعه کارآفرینی، جلد ۵، شماره ۴، صفحات ۷-۲۵

عنوان فارسی بررسی رابطه‌ی دینداری با موفقیت کارآفرینان ایرانی
چکیده فارسی مقاله دین اسلام به‌طور مستقیم به موضوع کسب‌وکار اشاره کرده و آن‌را به‌عنوان یکی از بالاترین ارزش‌ها در زندگی قلمداد می‌کند. این پژوهش نیز با هدف بررسی رابطه‌ی دینداری با موفقیت کارآفرینان ایرانی انجام شده است و برای انجام آن از مدل سه‌بعدی سنجش دینداری ابداعی خدایاری‌فرد و همکاران و نیز استانداردهای سنجش موفقیت کارآفرینان برتر ایرانی وزارت کار و امور اجتماعی استفاده شد. روش پژوهش توصیفی می‌باشد؛ برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون‌های آماری سنجش همبستگی پیرسون و اسپیرمن استفاده شده و برای دست‌یابی به نتایج دقیق‌تر تحلیل واریانس نیز انجام شد. حجم نمونه‌ی این پژوهش مشتمل بر 114 نفر می‌باشد، و نتایج به‌دست آمده نشان‌دهنده‌ی ارتباط معنی‌داری میان متغییرهای دینداری و موفقیت کارآفرینان نبود، البته می‌بایست این نکته را در نظر داشت که نمره‌ی دینداری کل و نیز نمره‌ی دینداری در هرکدام از ابعاد سه‌گانه (شناختی، عاطفی و رفتاری) کارآفرینان در حد بسیار بالایی قرار دارد و نشان‌دهنده‌ی هم‌سویی نتایج به‌دست آمده با نتایج طرح پژوهشی سنجش دینداری خدایاری‌فرد و همکاران است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کارآفرینی، دین، دینداری، موفقیت، کارآفرینان موفق،

عنوان انگلیسی The Relationship between Religiosity and Iranian Entrepreneur’s Achievements
چکیده انگلیسی مقاله Islam has directly addressed the issue of business and considered it as one of the most significant issues in life. The purpose of this study is to investigate the relationship between religiosity and Iranian entrepreneurs' achievements using the multi-component religiosity scale proposed by Khodayaryfard, et al. as well as the standards set for measuring the Iranian top entrepreneurs' achievement by the Ministry of Cooperative, Labor and   Social Welfare. The results of this descriptive study in which Pearson Test Spearmen formula and ANOVA Test were utilized to analyze the data collected from 114 subjects revealed that there was no significant relationship between religiosity and entrepreneurs' achievements. However, the total score for religiosity and the score for each single component (beliefs, affection and behaviors) indicated a high level of religiosity which was also in conformity with the results obtained by Khodayaryfard, et al. in their research project on measuring levels of religiosity.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد خدایاری فرد |
استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

محمود احمدپور داریانی | ahmadpour daryani
دانشیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

بهزاد هدهدی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی

لیلا مومنی |
دانشجوی کارشناسی ارشد کارآفرینی


نشانی اینترنتی http://jed.ut.ac.ir/article_36233_746c4c25da798b4f996d695e0e3f9657.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات