|
توسعه اجتماعی، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۰۵-۲۲۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی میزان استقرار و رابطه دو مفهوم سرمایه اجتماعی و مدیریت دانش در میان کارکنان اورژانس ۱۱۵ اهواز |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت استقرار سرمایهی اجتماعی و مدیریت دانش در اورژانس 115 اهواز و تعیین رابطهی بین این دو مفهوم است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی ـ تحلیلی است که به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامهی سرمایهی اجتماعی محقق ساخته و پرسشنامهی مدیریت دانش برگرفته از پرسشنامهی فولاد (1393)، مبتنی بر مدل جاشپارا انجام شده است. جامعهی پژوهش تمام 287 نفر کارکنان اورژانس 115 اهواز شامل کارکنان ستادی و افراد مستقر در 29 پایگاه اورژانس در سطح اهواز هستند. پرسشنامهها در تابستان سال1393 بطور حضوری توزیع شد و در نهایت تعداد 244 پرسشنامه یا بیش از 61 درصد از آنها در تجزیه و تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار 19 SPSS صورت گرفت. برای تعیین سطح هر مؤلفه از آزمون تی تک نمونهای و برای تعیین وجود یا نبود رابطه بین دو مفهوم سرمایهی اجتماعی و مدیریت دانش از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان استقرار سرمایهی اجتماعی به صورت کلی در سطح نسبتاً مطلوب و میزان استقرار مدیریت دانش به صورت کلی در سطح متوسط است؛ همچنین رابطهی معنادار مثبت در حد متوسط بین سرمایهی اجتماعی و مدیریت دانش وجود دارد. در انتها، براساس نتایج پژوهش، پیشنهادهایی ارائه شده است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
An Investigation of Status and Relationship of the Concepts of Social Capital and Knowledge Management among Emergency Medical Services 115 Employees in Ahvaz |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This study attempted to investigate social capital and knowledge management concepts among the employees of EMS (emergency medical services) 115 in Ahvaz. It also tried to determine the relationship between the two concepts. The research is of a descriptive-analytic type which used a survey method and a questionnaire to collect the data. The questionnaire consisted of two parts; a researcher-made questionnaire for social capital and a questionnaire for knowledge management adopted from Foolad (2014) which is based on Jashpara’s 4-loop scale. The validity and reliability of the questionnaire were measured. The population consisted of 287 people working in the EMS headquarter as well as those serving in 29 medical stations throughout the city of Ahvaz. The questionnaires were distributed in person and 244 questionnaires (over 61%) were fully completed and returned and used in the analyses. SPSS 19 was used to analyze the data. To determine the level of each variable and it components, one-sample t-test was applied and to test the relationship between the two variables of social capital and knowledge management, Pearson Correlation Coefficient was used. The results showed that total social capital among the employees is at a “fairly desirable” level, and for knowledge management is at a “moderate level”. There is also a positive significant correlation at a “moderate level” between the two concepts of social capital and knowledge management. Finally, some suggests are offered. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شبنم شاهینی | کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش شناسی
زاهد بیگدلی | استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
سمیرا سلیمان پور | دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید چمران (Shahid chamran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://qjsd.scu.ac.ir/article_11437_277a6135c6207777ffb51e1a1ef33418.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|