تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۲۹، صفحات ۲۵-۳۲

عنوان فارسی اثربخشی برنامه آموزش بهنگام کمکی با راهبردهای تمرینی بر عملکرد خواندن کودکان نارساخوان
چکیده فارسی مقاله روان‌خوانی به عنوان یکی از پنج جزء مهم خواندن ماهرانه محسوب می‌شود و به عنوان شاخص رقابت‌های خواندن قرار گرفته است. یکی از آخرین برنامه‌های آموزشی تدوین شده که همه عناصر مؤثر بر درمان ناروان‌خوانی را در خود جای داده، برنامه آموزش بهنگام کمکی با راهبرد‌های تمرینی است که به اختصار هلپس نامیده می‌شود. هدف این پژوهش، مشخص کردن اثر بخشی برنامه‌ی درمانی هلپس بر عملکرد خواندن کودکان نارساخوان بود. بدین منظور از میان جامعه آماری که شامل دانش آموزان نارساخون شهر تبریز بود، تعداد 8 پسر کلاس سومی و چهارمی دارای نارساخوانی بعد از احراز شرایط پژوهش به روش نمونه گیری هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند و برنامه هلپس بر روی آنها اجرا شد. شرکت کنندگان پیش، حین و پس از اجرای برنامه در سه بعد سرعت، صحت و درک مطلب خواندن مورد آزمون قرار گرفتند و نتایج به روش مقایسه نموداری مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که در بعد درک مطلب در پس آزمون سه نفر از آزمودنی‌ها افزایش پنج نمره‌ای و یک نفر افزایش سه نمره‌ای، نسبت خط پایه نشان دادند و چهار نفر باقی مانده بالاترین نمرات را هم در خط پایه و هم پس آزمون حفظ کردند. در بعد صحت (تعداد کلمات صحیح خوانده شده)، با آنکه سختی متون به مرور زمان بیشتر شد، تمامی آزمودنی ها افزایش 6 تا 29 نمره‌ای در نمره‌های پس‌آزمون نسبت به خط پایه نشان دادند. کمترین میزان افزایش سرعت خواندن 2/1 دقیقه و بیشترین آن 17/2 دقیقه بود. نتیجه‌ای که می توان از این پژوهش استنباط کرد این است که برنامه هلپس موثر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله برنامه هلپس، عملکرد خواندن، کودکان نارساخوان

عنوان انگلیسی Effectiveness of Helping Early Literacy with Practice Strategies on Reading Skills of Dyslexic Children
چکیده انگلیسی مقاله Background: Reading fluency as one of the five major components of skilled reading is considered as an indicator of reading competes. The latest reading program that combines most effective strategies is the Helping Early Literacy with Practice Strategies (HELPS). The purpose of this study was to determine the efficacy of HELPS on reading skills (reading comprehension, reading speed and accuracy) of dyslexic children. Method: The population in this study includes all dyslexic students of Tabriz. 8 dyslexic male third and fourth grade elementary students were selected as sample group. In a single case study, Subjects in the pre-treatment phase, and after reading each text and also after the treatment, reading speed, reading accuracy and comprehension were tested. Results were analyzed with comparing diagrams. Results: Findings show that in post-test 3 students showed 5 scores, one of them showed 3 scores increased, and 4 others had high stable scores compared to base line. For accuracy, despite increased hardiness, all of students showed 6 to 29 scores increase in post-test compared to baseline. Minimum increasing in reading speed were 1.2 minutes and maximum were 2.17 minutes. Conclusion: The results from this study indicate that HELPS program improves reading performance of dyslexic children, including reading speed, reading accuracy and comprehension.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله HELPS Program, Reading performance, Dyslexic children

نویسندگان مقاله پری ناز عباسی | parinaz abbasi
shiraz- faghihi st-shiraz university counceling center
شیراز- خیابان شهید فقیهی- مرکز مشاوره دانشگاه شیراز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شیراز (Shiraz university)


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-367-1&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات