|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۳۸، صفحات ۵۷-۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
الگوی اسکرتس: رویکردی خانوادهمحور برای ارتقای تواناییهای اجتماعی-هیجانی کودکان با اختلال طیف اتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: رویکردهای آموزشیدرمانی بسیاری برای کودکان خردسال با اختلال طیف اتیسم وجود دارد. یکی از این رویکردها اسکرتس است که ارتباط اجتماعی، تنظیم هیجانی و حمایتهای تبادلی را بهعنوان ابعاد رشدی اساسیای که باید در طراحی برنامهای فراگیر برای حمایت از رشد کودکان با اختلال طیف اتیسم و خانوادههای آنها موردتوجه قرار گیرد، اولویتبندی میکند. نتیجه گیری: درزمینه ارتباط اجتماعی، اهدافی برای بهبود توجه مشترک و استفاده از نمادها در سطوح مختلف رشد و در زمینه تنظیم هیجانی، اهدافی برای بهبود توانایی خودتنظیمی هیجانی و تنظیم متقابل تعیین میشود. حمایت تبادلی نیز در 3زمینه اصلی شامل حمایت بینفردی، آموزشی و خانواده موردتوجه قرار میگیرد. این الگو که با مداخلههای شواهد دیگر همسو است، مبتنیبر پایههای نظری و تجربی بوده و چالشهای اصلی کودکان در این 3حوزه عمده را مدنظر قرار میدهد. در این مقاله به توصیف الگوی اسکرتس و اجزای آن پرداخته و به اهداف آموزشی-درمانی در هر 3زمینه اشاره میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The Scerts Model: A Family-centered Approach to Enhancing Social and Emotional Abilities of Children with Autism Spectrum Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: There are many educational/treatment approaches for young children with autism spectrum disorders (ASD). One of these approaches is Scerts, which prioritizes social communication, emotional regulation and transactional support as the primary developmental dimensions which must be addressed in a comprehensive program designed to support the development of children with ASD and their families. Conclusion: Goals is specified in this model for improving joint attention and symbol use in the social communication area and for improving emotional self-regulation and mutual regulation in the emotional regulation area. Transactional support is also addressed in 3 major domains including interpersonal support, educational support and family support. This model, which in consistent with other evidence-based interventions, is based on theoretical and experimental foundations and considers core challenges of these children in three previously mentioned main areas. In this paper, the Scerts model and its component will be described and educational/treatment goals in its three areas will be reviewed. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
سهیلا صفری | soheila safary faculty of psychology and educational scence, university of isfahan, hezarjarib st, isfahan اصفهان خیابان هزار جریب دانشگاه اصفهان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
امیر قمرانی | amir ghamarani faculty of psychology and educational scence, university of isfahan, hezarjarib st, isfahan اصفهان خیابان هزار جریب دانشگاه اصفهان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه اصفهان (Isfahan university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-747-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|