این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۳۸، صفحات ۲۲-۳۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری کنترل خشم بر نوجوانان دارای اختلال سلوک
چکیده فارسی مقاله زمینه: مهارت کنترل خشم یکی از موثرترین برنامه‌های پیشگیری از شیوع انواع رفتارهای پرخطر و افزایش کارآمدی شخصی و اجتماعی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر خشم نوجوانان با اختلال سلوک ساکن در مراکز شبه‌خانواده بود. روش: روش پژوهش، طرح آزمایشی پیش‌آزمون–پس‌آزمون با گروه‌ گواه بود. جامعه آماری شامل همه نوجوانان 18-12 سال پسر مراکز شبه‌خانواده بهزیستی شهرستان گرگان در سال 1394 بودند. از بین جامعه آماری تعداد 30نفر به‌عنوان نمونه انتخاب شدند که 15 نفر آن‌ها در گروه آزمایش و 15 نفر دیگر در گروه گواه قرار گرفتند. شیوه نمونه‌گیری در دسترس بود. ابزارهای گردآوری اطلاعات شامل پرسش‌نامه خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان و سیاهه رفتاری کودک، فرم گزارش معلم و پرسش‌نامه پرخاشگری بود. از آزمون تحلیل کوواریانس برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد. یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت کنترل خشم در کاهش پرخاشگری کلی و مولفه‌های پرخاشگری افکار، رفتار و احساس نوجوانان دارای اختلال سلوک مراکز شبه‌خانواده موثر است. نتیجه‌گیری: از این‌رو می‌توان نتیجه گرفت که آموزش کنترل خشم به‌عنوان یکی از درمان‌های شناختی در کاهش نشانه‌های اختلال سلوک تاثیرگذار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش شناختی-رفتاری، خشم، نوجوانان، اختلال سلوک

عنوان انگلیسی Effects of Cognitive-behavioral Anger Management on Adolescents with Conduct Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Background: Anger management is one of the most effective prevention programs of risk behaviors and increasing personal and social competence. The objective of this study is to reduce the anger in adolescents with conduct disorder by cognitive-behavioral training Method: In this study, the pre-test post-test with control group in experimental design is used. Population of study includes all adolescents (18-12 years old) of orphan boy Welfare centers in Gorgan province in 2015. Among all population, 30 people were selected as in access participants. Data were collected by behavioral problems in adolescents self-administered questionnaire and Child Behavior Checklist, questionnaire of Teacher Report Form and aggressive. Analysis of covariance was used to analyze the data. Results: The results show that the anger management has a significant influence on components of anger like thoughts, behavior and feelings. Conclusion: Hence, it can be concluded that anger control training as a cognitive therapy is effective in reducing symptoms of conduct disorder.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمدباقر کابوسی | mohammad bagher kabosi
گلستان، شهرستان گرگان، خیابان رسالت 56، اولین کوچه سمت چپ، مجتمع انتقال برق، بلوک 2، واحد14
گلستان، شهرستان گرگان، خیابان رسالت 56، اولین کوچه سمت چپ، مجتمع انتقال برق، بلوک 2، واحد 14

عالمه قربانی | alemeh ghorbani
گلستان، شهرستان گرگان، خیابان رسالت 56، اولین کوچه سمت چپ، مجتمع انتقال برق، بلوک 2، واحد 14


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-858-2&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات