|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۳۸، صفحات ۱۴-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی مداخله سبکهای پردازش حسی بر افزایش خودکارآمدی والدگری و رابطه والد-کودک در کودکان با اختلال طیف اتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه: پردازش حسی فرآیندی است که طی آن نظام عصبشناختی دروندادهای عصبی را دریافت کرده و به آن پاسخ میدهد. در برخی شرایط بالینی، مانند اختلال طیف اتیسم، پردازشهای حسی مختل میشوند. اختلال اتیسم نوعی اختلال عصبتحولی با نقص در ارتباطات، تعاملات اجتماعی و الگوهای رفتاری یا علایق تکراری است. خودکارآمدی والدینی به این اشاره دارد که والدین چقدر نسبتبه ادارهکردن مشکلات کودکانشان اعتمادبهنفس دارند. والدین کودکان با اختلال طیف اتیسم در مقایسه با والدین کودکان عادی با سطوح بالاتر استرس مواجه هستند و رابطه والد-کودک با مشکلات بیشتری مواجه میشود. روش: نمونه پژوهش 8نفر از مراجعانی بودند که معیارهای ورود به پژوهش را داشتند. در ابتدا پرسشنامه پروفایل حسی، مقیاس خوداثرمندی والدینی و مقیاس رابطه والد-کودک تکمیل شد. پس از آن مادران مداخله حسی را دریافت و روی کودک اجرا کردند. دادهها با استفاده از روش استاندارد میانگین و درصد بهبودی تحلیل شد. یافتهها: درصد بهبودی پس از پایان مداخله در مرحله پیگیری برای هر کدام از مقیاسها محاسبه شد. درصد بهبودی بهطور میانگین برای خودکارآمدی والدگری 45/19- درصد و برای رابطه والد-کودک 22/7- درصد است. بهطور کلی افزایش معناداری در هیچ کدام از 2مقیاس مشاهده نشد. نتیجهگیری: مداخله پردازش حسی تاثیری در افزایش خودکارآمدی والدگری یا رابطه والد-کودک ندارد. به این معنا که بهبودی که به علت مداخله پردازش حسی در عملکرد حسی کودکان با اختلال طیف اتیسم ایجادشد، منجربه افزایش خودکارآمدی مادر یا بهبود رابطه مادر و کودک نخواهد شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Effect of Sensory Processing Style Interventions on Increasing Parental Self-efficacy and Child-parent Relationship in Children with Autism |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background: Sensory processing is a part of our body’s function that is getting neural input, interpret and answer to them. In some clinical condition, like autism, sensory processing was impaired. Autism is a neuro-developmental disorder that has problem in communication, social interaction and stereotype behavior. This case study endeavored to determine whether or not sensory processing intervention has an effect on increasing parental self-efficacy and child-parent relationship in children with autism. Method: The intervention study included 8 children and their mothers. Children have a primary diagnosis of autism based on DSM-V, didn’t have any comorbid neurologic disorder and were 3-6 years age (mean is 3 years to 6 years and 11 months). First, mothers filled the sensory profile. After that based on children’s impaired senses, they received Dunn’s model interventions. For assessment, self-efficacy and child-parent relationship was assessed in participants twice in pretreatments, intervention, post-treatment and after one and three months follow up use of sensory processing styles intervention. For analyze of data, we use percent improvement and standard mean for follow up. Findings: Percent improvement show increased in rate of self-efficacy (-19.45%) and increased in rate of child-parent relationship (-7.22%), but none of them is significant. Conclusion: It was hypothesized that outcomes of this study would not support the relationship between sensory processing intervention and increase of parental self-efficacy and child-parent relationship in children with autism. It means that improvement of sensory processing in autistic children don’t lead to increase of parental self-efficacy and child-parent relationship. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
بهاره اسکندری | bahareh eskandari دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
حمیدرضا پوراعتماد | hamidreza pouretemad دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
مجتبی حبیبی عسگرآباد | mojtaba habibi asgarabad دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
محمدعلی مظاهری تهرانی | mohamad ali mazaheri tehrani دانشگاه شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-720-1&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
اتیسم |
نوع مقاله منتشر شده |
گزارش مورد |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|