تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۱، شماره ۱۳۸، صفحات ۵-۱۳

عنوان فارسی مقایسه سلامت عمومی و باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی و عادی
چکیده فارسی مقاله زمینه: سلامت عمومی و باورهای غیرمنطقی نقش مهمی در زندگی شغلی و خانوادگی معلمان دارند و به‌نظر می‌رسد که خود نیز تحت‌تاثیر شرایط کاری معلمان هستند. هدف از این پژوهش، بررسی مقایسه سلامت عمومی و باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی و عادی مقطع ابتدایی شهرستان یزد بود. روش: جامعه موردپژوهش همه‌ معلمان مقطع ابتدایی مدارس استثنایی و عادی شهرستان یزد در سال تحصیلی 93-1392 بود. نمونه پژوهش (60نفر معلمان مدارس استثنایی و 60نفر معلمان مدارس عادی) بودند که با استفاده از شیوه نمونه‌گیری به‌ترتیب سرشماری و هدفمند تعیین شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از 2ابزار؛ پرسش‌نامه باورهای غیرمنطقی جونز و پرسش‌نامه سلامت عمومی گلدبرگ استفاده شد. پردازش داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس چندمتغیره و رگرسیون چندگانه به‌روش ورود همزمان) انجام گرفت. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها، فرضیه‌های پژوهش را تایید کردند و نشان دادند که بین باورهای غیرمنطقی و سلامت عمومی معلمان مدارس استثنایی و عادی تفاوت وجود دارد (001/0P<). نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی‌از این بود که باورهای غیرمنطقی -انتظار بیش‌ازحد از خود، تمایل به سرزنش و اجتناب از مشکلات- توان پیش‌بینی سلامت عمومی معلمان مدارس عادی و بی‌مسئولیتی عاطفی و کمال‌گرایی توان پیش‌بینی سلامت عمومی معلمان مدارس استثنایی را دارد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج حاصل می‌توان نتیجه گرفت تغییر باورهای غیرمنطقی معلمان مدارس استثنایی می‌تواند به تغییر رفتار، سازگاری اجتماعی و سلامت عمومی بهتر آن‌ها انجامد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت عمومی، باورهای غیرمنطقی، معلمان، کودکان استثنایی

عنوان انگلیسی Comparing Mental Health and Irrational Believes of Ordinary and Special Primary Schools Teachers
چکیده انگلیسی مقاله Background: The studies have shown that mental health and irrational beliefs play an important role in family and career, and it seems that self is influenced by the working conditions of teachers. This study aimed at comparing mental health and irrational believes of ordinary and special primary schools teachers of Yazd province. Method: The population includes all teachers of ordinary and special primary schools of Yazd in 2013. The sample of the study (60 teachers of special school and 60 teachers of ordinary school) was taken by census and targeted sampling. For data collection, the questionnaire of irrational believes of Jones IBT and Goldberg mental health (GHQ) was used. The processing data using descriptive and inferential statistics (ANOVA and multiple regression multivariate input method) was performed. Results: Data analyzing was performed using descriptive and inferential statistics and results confirmed the research hypotheses. It shows that there was a significant difference between irrational believes and mental health of ordinary and special primary school teachers (p< 0/001). Regression analysis show that irrational believes; demand for approval by others, tendency to blame, and avoiding possible problems in ordinary school teachers and perfectionism can predict mental health of special school teachers. Conclusion: According the obtained results, it can be concluded that change of irrational believes in special school teachers will result in changes in their behavior and social adjustment, and better mental health.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental health, Irrational believes, Exceptional children

نویسندگان مقاله کاظم برزگر بفرویی | kazem barzegar bafrooei
یزد

زهرا گنجی | zahra ganji
دانشگاه یزد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه یزد (Yazd university)

اعظم شیرجهانی | ahzam shirahany
مرکز مشکلات یادگیری حسین فیروز یزد


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-111-9&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات