|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۰۸، صفحات ۲۹-۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی روند اجرایی طرح آزمایشی آموزش فراگیر در استانهای مجری طرح |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف کلی از اجرای این پژوهش بررسی و ارزیابی روند اجرایی طرح آزمایشی آموزش فراگیر در استانهای مجری طرح می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل کارکنان مدارس فراگیر و مرجع و کارکنان اداری آموزش و پرورش عادی و استثنائی هفت استان منتخب (همدان، فارس، هرمزگان، خوزستان، کردستان، مازندران و شهر تهران) است. در این پژوهش حجم نمونه همان حجم جامعه آماری می باشد که مشتمل بر 225 معلم فراگیر و مرجع، 126 نفر عوامل اجرایی مدارس فراگیر و مرجع، 125 نفر کارکنان اداری آموزش و پرورش عادی و استثنائی و در مجموع 476 نفر می گردد. ابزار گردآوری دادهها شامل سه پرسشنامه محقق ساخته میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی) به کمک نرم افزار آماری spss استفاده شده است. مهمترین یافتههای به دست آمده عبارتند از : در مجموع استانهای مجری طرح 3/71 درصد اقدام به برگزاری دوره ضمن خدمت «توسعه آموزشهای تلفیقی و فراگیر» کرده، 12 درصد عدم برگزاری و 5/16 درصد اعلام بیاطلاعی کردهاند. به طور کلی نظر افراد شرکت کننده در دوره ها در خصوص میزان کسب دانش و معلومات، میزان ارتقاء عملکرد و مهارتها و ایجاد نگرش مثبت در مورد آموزش فراگیر در حد زیادی بوده است. 86 درصد معلمان مرجع، مدرک تحصیلی مرتبط و 9/13 درصد غیرمرتبط، همچنین 6/90 درصد معلمان مذکور سنوات خدمتی مرتبط و 3/9 درصد غیرمرتبط داشتهاند. میزان خدمات توانبخشی ارائه شده به دانشآموزان با نیازهای ویژه متناسب با نیازهایشان نبوده و در حد پایینی اعلام شده و میزان خدمات مشاورهای ارائه شده به دانش آموزان مذکور در حد متوسطی در تناسب با نیازهایشان بوده است. میزان و تنوع مسابقات و اردوهای برگزار شده در کل مدارس فراگیر استانهای مجری طرح در حد خوب و قابل قبولی گزارش گردیده است. جلسات آموزش خانواده در مجموع استانها در 5/65 درصد موارد تشکیل، 4/9 درصد عدم تشکیل و 25 درصد نیز ابراز بی اطلاعی کرده اند. در زمینه تشکیل کلاسهای مرجع 7/85 درصد کلاسها را تشکیل داده و 3/14درصد تشکیل نداده اند. تراکم دانشآموزی در کلاسهای فراگیر هفت استان مجری طرح در 46 درصد موارد رعایت شده و در 5/53 درصد موارد رعایت نشده است |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آموزش فراگیر ، آموزش تلفیقی ، یکپارچه سازی آموزشی |
|
عنوان انگلیسی |
The evaluation of executive process of experimental project of inclusive instruction in the provinces in charg |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مصطفی اکبری | مدیر هنرستان ناشنوایان ساعی همدان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-38-37&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|