تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۲، شماره ۱۰۸، صفحات ۲۹-۳۷

عنوان فارسی ارزیابی روند اجرایی طرح آزمایشی آموزش فراگیر در استان‌های مجری طرح
چکیده فارسی مقاله هدف کلی از اجرای این پژوهش بررسی و ارزیابی روند اجرایی طرح آزمایشی آموزش فراگیر در استان‌های مجری طرح می باشد. روش تحقیق از نوع توصیفی ـ پیمایشی و جامعه آماری شامل کارکنان مدارس فراگیر و مرجع و کارکنان اداری آموزش و پرورش عادی و استثنائی هفت استان منتخب (همدان، فارس، هرمزگان، خوزستان، کردستان، مازندران و شهر تهران) است. در این پژوهش حجم نمونه همان حجم جامعه آماری می باشد که مشتمل بر 225 معلم فراگیر و مرجع، 126 نفر عوامل اجرایی مدارس فراگیر و مرجع، 125 نفر کارکنان اداری آموزش و پرورش عادی و استثنائی و در مجموع 476 نفر می گردد. ابزار گردآوری داده‌ها شامل سه پرسشنامه محقق ساخته می‌باشد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی) به کمک نرم افزار آماری spss استفاده شده است. مهمترین یافته‌های به دست آمده عبارتند از : در مجموع استان‌های مجری طرح 3/71 درصد اقدام به برگزاری دوره ضمن خدمت «توسعه آموزش‌های تلفیقی و فراگیر» کرده، 12 درصد عدم برگزاری و 5/16 درصد اعلام بی‌اطلاعی کرده‌اند. به طور کلی نظر افراد شرکت کننده در دوره ها در خصوص میزان کسب دانش و معلومات، میزان ارتقاء عملکرد و مهارت‌ها و ایجاد نگرش مثبت در مورد آموزش فراگیر در حد زیادی بوده است. 86 درصد معلمان مرجع، مدرک تحصیلی مرتبط و 9/13 درصد غیرمرتبط، همچنین 6/90 درصد معلمان مذکور سنوات خدمتی مرتبط و 3/9 درصد غیرمرتبط داشته‌اند. میزان خدمات توان‌بخشی ارائه شده به دانش‌‌آموزان با نیازهای ویژه متناسب با نیازهایشان نبوده و در حد پایینی اعلام شده و میزان خدمات مشاوره‌ای ارائه شده به دانش آموزان مذکور در حد متوسطی در تناسب با نیازهایشان بوده است. میزان و تنوع مسابقات و اردوهای برگزار شده در کل مدارس فراگیر استان‌های مجری طرح در حد خوب و قابل قبولی گزارش گردیده است. جلسات آموزش خانواده در مجموع استان‌ها در 5/65 درصد موارد تشکیل، 4/9 درصد عدم تشکیل و 25 درصد نیز ابراز بی اطلاعی کرده اند. در زمینه تشکیل کلاس‌های مرجع 7/85 درصد کلاس‌ها را تشکیل داده و 3/14درصد تشکیل نداده اند. تراکم دانش‌آموزی در کلاس‌های فراگیر هفت استان مجری طرح در 46 درصد موارد رعایت شده و در 5/53 درصد موارد رعایت نشده است
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش فراگیر ، آموزش تلفیقی ، یکپارچه سازی آموزشی

عنوان انگلیسی The evaluation of executive process of experimental project of inclusive instruction in the provinces in charg
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مصطفی اکبری |
مدیر هنرستان ناشنوایان ساعی همدان


نشانی اینترنتی http://www.exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-38-37&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات